Marten Fernhout schrijft een goed verhaal en daar zou de binnenvaart zeker iets mee moeten doen. Wel is het zo dat hij aan het eind van zijn verhaal de ELV aanhaalt als samenwerkingsverband dat positief zou moeten werken voor de prijsontwikkeling. Echter, ook hier moet weer gekeken worden naar HOE je een samenwerkingsverband in de markt zet. De ELV heeft juist gezorgd voor lagere tarieven door de werkwijze ervan. Dit is niet een persoonlijk idee maar is onderschreven door de aanwezigen bij het kleineschepenoverleg (waar bevrachters en ELV ook deel van uitmaakten).
Als een commercieel samenwerkingsverband werk binnen wil halen, dan doet ze dat door onder de bestaande prijzen te bieden, ook al kunnen de intenties in eerste instantie een andere zijn. Zo is het werk dat de vereniging Noord-Zuid had, waarbij met bodemtarieven gewerkt werd, bijna geheel verdwenen naar de ELV en altijd is de schipper daar de dupe van. Uiteindelijk vaart die voor een lagere prijs dan daarvoor.
Alleen een samenwerkingsverband opzetten is dus niet genoeg. Noch in België noch in Frankrijk mag onder de kostprijs gewerkt worden. Niet dat daar enige actie op gevoerd wordt door de overheid. (De NMa is een stuk actiever!) Maar we zouden kunnen kijken of we dit niet Europabreed kunnen regelen, waarbij een onafhankelijke organisatie (NEA) de kostprijs vaststelt.
Met dat uitgangspunt zou je wel samenwerkingsverbanden kunnen neerzetten.
Sunniva Fluitsma,
ASV
Lees hier het artikel van Marten Fernhout.
Lees hier een reactie van Niek Deen op datzelfde artikel.