Het heeft weinig zin dat we als vervoerders elkaar de Zwarte Piet toe blijven spelen. In wezen is de huidige marktsituatie het resultaat van het financieringsbeleid van de afgelopen jaren en daar kwam ook de crisis nog eens overheen. Dat schrijft tankvaartondernemers Hens van Buren in reactie op discussie die op internet spelen.
Op dit moment is het grootste probleem, tenminste in de tankvaart, de concurrentiestrijd tussen de bevrachters. Dit heeft uiteraard ook te maken met de overcapaciteit aan schepen, zowel in de tankvaart als in de vrachtvaart. In de tankvaart is toekomstperspectief, omdat van de huidige beschikbare tonnage nog 35 procent (enkelwandige) gaat verdwijnen. Er zal echter een bouwstop geforceerd moeten worden, willen we niet ná 2018 met een overcapaciteit geconfronteerd blijven!
Overcapaciteit aan tankvaartbevrachters zal op een andere manier aangepakt moeten worden en wel door het kaf van het koren te scheiden. Ook de oliemaatschappijen en de verladers hebben hierin hun aandeel én verantwoordelijkheid! Dit alles houdt wel in dat we tot 2017/2018 moeten zien te overleven.
De vrachtvaart zal helaas grotendeels moeten zien te overleven tot de economie in Europa weer gaat aantrekken. Toch zie ik ook perspectief in eigen initiatief door bijvoorbeeld het oprichten van coöperaties of eigen shipbroker-kantoren. Laten we ons niet gek laten maken door een NMA: de rechter bepaalt in dit land.
Ik zou de makelaars/reders en scheepswerven op willen roepen te stoppen met bouwen. Op dit moment wordt er alleen nog maar gebouwd, omdat werven, toeleveranciers en afbouwers proberen te overleven. Iedereen die nu nog één euro in een tanker laat zitten, kan er zonder meer van uitgaan, dat hij die euro nooit meer terug ziet en de CV waarin meegeparticipeerd wordt, al lang naar de kloten zal zijn voor er weer rendement gegenereerd gaat worden.
Dit is een heel ongezonde zaak. Bouwen doe je wanneer er vraag uit de markt is.
Het heeft weinig zin dat we als vervoerders elkaar de Zwarte Piet toe blijven spelen. In wezen is de huidige marktsituatie het resultaat van het financieringsbeleid van de afgelopen jaren en daar kwam ook de crisis nog eens overheen.
We kunnen met elkaar zielig in een hoekje gaan zitten, of strijden voor het behoud van onze ondernemingen. Dit houdt ook enige zelfdiscipline in en dat zal voor velen onder U niet meevallen.
Van de overheid kunnen we eisen dat ze veel meer gaan handhaven op de spelregels van de vrije markt. Dit houdt wel in dat we ons aan de vaartijd moeten houden, het personeel onderbrengen in het thuisland van het schip, geen dingen doen die niet kunnen enz, enz.
In de tankvaart houdt dat verder in met je tengels van de lading afblijven, bunkeren bij de olieboer, de auto volgooien bij een tankstation, niet door blijven varen met verborgen gebreken die de veiligheid in gevaar kunnen brengen en de spelregels van de vrije markt ook binnen je eigen onderneming gaan hanteren. Kijk vooral naar de kosten/baten-analyse van je onderneming!
Iedereen zou zich, indien nodig, hard moeten gaan maken om zijn onderneming te herfinancieren. Er zijn door banken veel fouten gemaakt. Met adviesrapporten uit het verleden is niets gedaan. Spreek verantwoordelijken daar op aan.
Wacht niet tot U geslacht wordt, maar laat U horen.
Schroom niet om neutrale hulp in te roepen wanneer U Uw financiële zaken niet meer kan overzien. Over deze drempel heen stappen heeft vele ondernemingen gered.
Maak druk naar de brancheorganisaties, dwing af dat zaken bespreekbaar worden. Eis dat sociaal-economische problemen besproken worden. Laat zien dat er een toekomst is voor BLN.
Doe vooral één ding niet: U afzetten tegen buren, bevrachters, boekhouders, banken, verzekeraars en brancheorganisaties. U bent tenslotte zelf verantwoordelijk voor Uw onderneming.
Hens van Buren
Reageren? Mail naar [email protected]