Nextlogic begint aan nieuwe fase

0

Voor Nextlogic is een nieuwe fase aangebroken. Het programma is officieel afgerond en Nextlogic BV is opgericht. Daarmee gaat nu het echte werk beginnen: de integrale planning van de containerlogistiek per binnenvaart in het Rotterdamse havengebied. Als directeur is Wouter Groen aangesteld. Hij heeft het stokje overgenomen van Sjoerd Sjoerdsma, die sinds 1 oktober 2014 programmamanager was. Samen maken ze de tussenbalans op en blikken ze vooruit op de rol van Nextlogic. 

Nextlogic ging in 2011 van start. Het programma, opgezet en gefinancierd door Havenbedrijf Rotterdam en Rijkswaterstaat, bracht zeehaventerminals, empty depots en binnenvaartoperators en inland terminals samen met als doel het containerbinnenvaartproduct van/naar Rotterdam permanent te verbeteren. Door onderlinge afstemming wordt gewerkt aan een betrouwbare planning en afhandeling en optimale inzet van kades, kranen en schepen. Dat moet helpen de betrouwbaarheid in de planning en de verblijftijd  in de haven te verminderen.

Wouter Groen is werkzaam bij het Havenbedrijf Rotterdam. Hij was daar tot voor kort Senior Business Manager Logistics en in die functie volop bezig met (verbetering van) de achterlandverbindingen van de haven. Zodoende was hij ook al nauw betrokken bij Nextlogic. De nieuwe organisatie heeft het World Port Center van het Havenbedrijf verruild voor een kantoor in de Rotterdam Science Tower aan het Marconiplein.

 

Nextlogic BV

Groen: “Het is een 100 procent dochter van het Havenbedrijf Rotterdam. Er is voor een BV gekozen omdat het een uitvoerende dienst is. Dit is normaal gesproken geen core business voor het Havenbedrijf, maar de betrokkenheid is groot omdat Nextlogic voor de haven als geheel van strategisch belang is. Die keuze is besproken en akkoord bevonden door alle betrokken bedrijven.”

Sjoerdsma: “Er is urgentie in de haven… Alle reden om ervoor te zorgen dat het met de planning en de rotaties van de schepen goed gaat, dat het gaat werken. We hebben een werkend platform opgeleverd, dat overigens nog niet in de eindfase verkeert. Dat gaan Wouter en zijn mensen doen. We hebben aangetoond dat het planconcept  – op de laatste details na – werkt, zoals we dat in de afgelopen drie jaar hebben ontwikkeld. Met de stakeholders hebben we gedefinieerd wat in de komende maanden nog moet gebeuren. Daar liggen contracten onder om dat gerealiseerd te krijgen.  Wouter kan daarvoor de laatste nagel slaan en ondertussen zorgen dat partijen aansluiten. Een aantal heeft hij al binnengesleept.”

Sjoerd Sjoerdsma (links) en Wouter Groen: “Het systeem matcht vraag en aanbod. Niet bilateraal, maar over de hele keten heen, om zo de beste oplossing voor het geheel te bieden.”

Integraal plannen met representatief volume

Groen: “We zijn actief bezig om klanten te werven. Gebruikers die onze diensten gaan afnemen. Met  een aantal zijn de gesprekken al in een vergevorderd stadium. We zijn goed op weg om de doelstelling voor dit jaar te gaan halen. Ondertussen zijn we bezig de beheerorganisatie hier neer te zetten.”

Groen: “We kijken niet zozeer naar het aantal partijen, maar naar het volume. We willen integraal plannen dan is het belangrijk dat je een representatief volume hebt. Voor dit jaar richten we ons op 40 procent van de containers die per binnenvaart naar het achterland gaan. Dat moet vervolgens groeien naar 80 procent. De partijen waarmee we nu in gesprek zijn, zijn grote partijen.”

“De verwachting is dat we vóór het eind van het jaar live gaan met de integrale planning. In de aanloop daarnaartoe gaan we al enkele andere diensten bieden. Dat gaat bijvoorbeeld om efficiëntere informatie-uitwisseling tussen barge operators en terminals en tussen barge operators en empty depots. Daar is veel vraag naar en we verwachten er rond de zomer mee te beginnen. Voor de informatie-uitwisseling tussen barge operators en empty depots zitten we in de laatste testfase.”

 

Belangrijke stap voorwaarts

Wat merkt de binnenvaartondernemer daar straks van? Sjoerdsma: “Dat hij met Nextlogic een betrouwbare planning heeft. Dat de afgegeven verblijfsduur in de haven realistisch haalbaar is en hij op tijd weer zijn vaarschema naar het achterland kan starten. Net zoals terminals er van op aan kunnen dat als ze een kade, kraan en ploeg inplannen voor de binnenvaart, ze ook kunnen draaien. Zo niet, dan kunnen we via de heldere afspraken en vastgelegde data controleren waar het mis is gegaan – én wat we er in het vervolg samen aan kunnen doen…”

Groen: “Ik ben ervan overtuigd dat alle partijen erop uit zijn een beter product te leveren. Nextlogic moet daarin faciliteren.”

Sjoerdsma: “Uiteindelijk doel is dat de bedrijven erop vooruitgaan én de binnenvaart als geheel. Als het binnenvaartproduct betrouwbaarder wordt, neemt het volume weer toe. Nextlogic gaat heus niet alles oplossen, maar we kunnen wel een belangrijke stap voorwaarts maken.”

Lees het complete interview in De Binnenvaartkrant van 23 mei 2018.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.