Nederlandse cruisemarkt groeit snel

0

Ondanks de economische situatie is de Nederlandse zeecruisemarkt in het afgelopen jaar opnieuw fors gegroeid: met 31,7 procent naar ruim 86.000 passagiers. Deze groeicijfers zijn volgens de Dutch Cruise Council “ongekend voor de reismarkt, waarin het cruisesegment duidelijk aan een inhaalslag bezig is”.

(foto MSC Cruises)

Ook voor de komende jaren heeft de Dutch Cruise Council positieve verwachtingen. De vereniging van Nederlandse cruiserederijen streeft op termijn naar 160.000 Nederlandse cruisepassagiers. Wereldwijd realiseert de sector een omzet van bijna 50 miljard dollar per jaar. Van de 20 miljoen passagiers komen er 5,5 miljoen uit Europa.

Ontdekken
“Steeds meer Nederlanders ontdekken de cruise. De mond-tot-mond reclame is hierbij erg belangrijk”, lichtte voorzitter Nico Bleichrodt op de Vakantiebeurs in Utrecht toe. “Mensen horen en weten steeds meer over cruises en de mogelijkheden. Ook wordt duidelijk dat cruisen voor iedereen is. Elke schip is anders, elke rederij heeft zijn eigen filosofie. Er zijn schepen voor 200, maar ook voor 5.000 passagiers. Door de rederijen wordt veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe schepen. Ze houden daarbij rekening met verschillende doelgroepen.”

Potentie
Nederland en andere Europese landen zijn interessante groeimarkten voor de cruisemaatschappijen. Zo heeft Europa in de jaren 2005-2010 een groei van 74 procent doorgemaakt, tegen een stijging van 9 procent in Noord-Amerika.
Er is nog meer potentie. In de Verenigde Staten hebben cruisevakanties een aandeel van 3,1 procent. In Nederland maakt nog maar 0,5 procent van de bevolking een cruise.

Dutch Cruise Council

De Dutch Cruise Council (de vereniging van cruiserederijen en diens generaal-agenten op de Nederlandse markt) gaat in 2012 actief verder werken aan de uitbreiding van activiteiten voor de consument, reisagent en media. Het belangrijkste doel is de totale Nederlandse cruisemarkt te vergroten en het cruiseproduct te promoten als een bereikbare en geweldige vakantie-ervaring.
De activiteiten van de Dutch Cruise Council spitsen zich niet alleen toe op promotie, maar ook op het verstrekken van neutrale informatie over cruisevakanties.

Middellandse Zee blijft  populairst
Tweederde van de Nederlandse cruisepassagiers kiest voor een cruise in Europa. De populairste cruisebestemming voor Nederlandse gasten is de westelijke Middellandse Zee, met een aandeel van ruim 20 procent. Ook afgelopen jaar verwelkomde dit vaargebied meer passagiers.
De grootste groei, procentueel en in absolute aantallen is voor Noord-Europa, dat meer dan verdubbelde. Op de voet gevolgd door de Baltische Zee. Maar ok het Caribisch gebied deed het goed, evenals de fjorden en de Noordkaap en het Midden-Oosten (onder meer Dubai).

Vaker vertrek uit Nederland
Door de aanhoudende groeicijfers richten steeds meer rederijen zich op de Nederlandse markt. Dit komt ook tot uiting in de stijging van het aantal vertrekken uit de Nederlandse cruisehavens Amsterdam, Rotterdam en IJmuiden. Vorig jaar kwamen 168 schepen naar een Nederlandse cruisehaven, in 2012 zijn dat er 225.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.