Nauwelijks twee weken na de oplevering van de duwboot Patrijs ligt bij Shipyard Trico het mts Sara startklaar. Trico heeft de vaart erin! Het is een traditioneel 110 meter-casco, in Kladovo gebouwd door Gebr. de Jonge. Shipyard Trico realiseerde er een eigentijdse chemicaliƫntanker van. Als eigenaar tekent Dreico GmbH uit Duisburg. De Rotterdamse tankrederij RTR zorgt ervoor dat er olie door de leiding stroomt.
Mts Sara, van wie draagt ze deze naam? Googlen naar de naam brengt ons naar een ver verleden zonder tankvaart. We houden het erop dat Sara oogt zoals het schip: een mooie dame dus.
We praten met Jilles Jonkers, lid van het Trico-team, en betrokken bij de afbouw. Het casco is dan al met de asleiding, appendages en beunkoelers geĆÆnstalleerd op de helling van Scheepswerf āt Ambacht.
Hoe houdt Trico de gang erin? āInbouw moet als een tandwiel in elkaar grijpen, net als de werking van ons team. Het lijkt op het Lean-systeem, een framework voor efficiency in het arbeidsproces, waarbij met minimale inspanning maximale waarde voor klant en kwaliteit wordt bewerkstelligd. Een blauwdruk van zoān systeem op de eigen disciplines kopiĆ«ren werkt. Hoe je communiceert met elkaar en dat de materiaalleveringen exact volgens schema gebeuren. Dergelijke zaken zijn essentieel.ā
Fixen
Jonkers gaat verder: āOnze eigenĀ leidingwerkafdeling volgt het bouwĀĀproces nauwgezet en zorgt dat we elkaar aan boord niet in de weg lopen. DW Pumps, dat tien deepwell-pompen leverde voor een gelijk aantal tanks, installeert zijn eigen materiaal.ā
āDaarnaast tekenen we zelf. Aanpassingen, reparaties of veranderingen zetten we in AutoCAD en als de klant akkoord gaat, ligt het de volgende dag op de snijtafel. Ingeval de eigenaar of kapitein in de laatste afbouwfase nog een praktische toevoeging heeft, proberen dat voor hem te fixen. We leren uit de praktijk.āĀ Het betekent dat er een vingerafdruk van de crew op staat.
Durastyle richtte de verblijven in met accent op privacy voor de hele bemanning. VE Stofferingen leverde een belangrijk deel van het interieur. Woninginrichting is bovenop de actie zitten, trends volgen, durf tonen en ideeƫn ontwikkelen. Met aankleding en stoffen een interieur verwarmen. Visuele smaakpapillen associƫren nu eenmaal stijl en gezelligheid. Traditie overboord en koers op modern comfortabel wonen, dat is de stijl van Durastyle.
MAN Rollo
Het milieu is het ābreekijzerā in een wereldwijde aanpak van energiesystemen. Daarnaast is optimaal rendement tevens kwaliteit in scheepsmanagement. Innoveren is ook duurzaam.
Het zijn zomaar een paar dingen waarom de Sara is uitgerust met een 735 kW MAN Rollo 1800 toeren motor. Hij is van bescheiden grootte en zorgt er mede voor dat de machinekamer als een beurshal oogt.
MAN Rollo levert als exclusief distributeur in de Benelux high speed MAN-scheepsdieselmotoren met een vermogen van 190 tot 1.397 kW. De betrouwbare, compacte en krachtige motoren, onderscheiden zich door hun lage gewicht, hun brandstofĀverbruik en onderhoudskosten.
MAN-motoren voldoen aan alle binnenvaart- en zeevaartnormeringen zoals CCR, IMO en EIAPP. De common rail-technologie zorgt voor een hoog koppel bij lage toeren, een laag brandstofverbruik en dito geluidsniveau. De MAN Rollo zette met 2.450 ton geladen 19,2 kilometer per uur op de klok.
Juwelierswerk
Met kenmerken als royaal, werkbaar en professioneel is op de Sara geĆÆnstalleerd. De specialist in aluminium traanplaatvloeren, Dolo Repair, scoort hier eveneens. Trapsgewijs met de tunnel mee. Het lijkt op ājuwelierswerkā waarin de passie zich naadloos verraadt door ronde horizontale hoeken en 45 graden verticaal. Appendages en John Deere voor boordĀenergie zijn, als een schilderij, in aluminium lijst geplaatst.
Het voorschip houdt Verhaar met een stuurrooster onder controle. Een 390 kW C18 Caterpillar staat garant voor de energie van boegbesturing en het pompbedrijf. Er is ook nog een 85 kVA sterke John Deere. EMS hoort als elektrisch installateur eveneens aan boord als het over kwaliteit gaat.
Bijna vol
De overzakbare Kampers-stuurhut en de woning zijn betimmerd door Verveer Interieurbouw uit Zwijndrecht. In de stuurhut heeft EMS een aluminium lessenaar in strak design geplaatst, die is ingevuld met Radio Zeeland-apparatuur.
Het mts Sara mag er wezen; de sierlijke vleugelmast van Blommaert onderstreept dat.
In zijn 7-jarige bestaan realiseerde Shipyard Trico tot nu toe 43 schepen. Er zitten grote en bijzondere schepen tussen, zoals een nu verwachte asfalttanker, een sleephopperĀzuiger en een multipurpose support vessel, maar ook binnenvaarttankers. Voor dit jaar is de portefeuille bijna vol ā en dat geldt ook voor de haven, waar ook reparatie plaatsvindt.
tekst en fotoās: Johan de Witte