- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMts Milly: verdere uitbouw Bas Shipping Sàrl

Mts Milly: verdere uitbouw Bas Shipping Sàrl

- Advertentie -

Delen

Voor wij door rijden naar de Biesboschhaven Noord in Werkendam gaan we voor het “officiële” gedeelte altijd eerst even aan op het kantoor bij Bas van der Straaten. Na negen eerdere nieuwbouwprojecten van Bas Shipping Sàrl ontvangt hij ons ook voor nummer tien met evenveel gastvrijheid als bij het eerste schip.

We vragen naar de gang van zaken en krijgen een eerlijk antwoord. De exploitatie en de daar mee samenhangende continuïteit stemmen tot tevredenheid. En dat kan Van der Straaten eveneens zeggen van de bestendige relatie die hij samen met Leon van Oosterhout voor de exploitatie van hun schepen met Reederei Jaegers Gruppe onderhoudt. Daar zal het mts Milly worden toegevoegd aan de vlootlijst van ruim 200 schepen met een volume van meer dan 400.000 ton binnen het vaargebied van Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland.

 

In de machinekamers vinden we uitgebalanceerde combinaties van Pons Caterpillar C32 en John Deere’s van De Ruyter Dieseltechniek. (foto Hans Heiligers)
In de machinekamers vinden we uitgebalanceerde combinaties van Pons Caterpillar C32 en John Deere’s van De Ruyter Dieseltechniek. (foto Hans Heiligers)

Reputatie

Hoewel Van der Straaten die mededeling kort, zakelijk en nuchter over tafel brengt, vinden wij het een compliment waard. Een compliment omdat zij al vele jaren voor deze opdrachtgever mogen varen en daarbij alle vertrouwen ervaren en hun positie met dit tiende schip daarmee verder mogen uitbouwen.

In Duitsland was deze reputatie bij de bankier eveneens bekend en dat stond garant voor een nave­nante financiering. Vandaar ook dat we later in de middag een Duitse vlag op het achterdek van mts Milly zien en een thuishaven die met vette letters ‘Wesel’ vermeldt. Daar is het mts Milly ingeschreven op naam van Milly Management B.V. & Co. KG.

Het slechte weer van de laatste weken heeft er voor gezorgd dat er op het lijstje ‘to do’ nog geen vinkje staat voor het buitenschilderwerk. Voor de mensen die op dit moment nog wel aan dek werken, kun je daarom veel respect hebben. Met een brede zwaai worden we na ons bezoek aan het kantoor aan dek begroet door Leon van Oosterhout. Voor zijn commerciële en managementtaken van Bas Shipping Sàrl is hij doorgaans met drie collega’s te vinden op hun kantoor aan de Place du Marché in Grevenmacher in Luxemburg. Maar… als er een schip wordt afgebouwd heb je de meeste kans hem aan boord te treffen. We kennen hem voor wat Bas Shipping Sàrl betreft al tien nieuwbouwschepen lang en vinden het altijd opnieuw gezellig als hij te midden van alle drukte weer tijd voor ons vrij maakt.

 

Duitse vlag

Ook aan boord zijn de sfeer en stemming tijdens de schaft weer heel herkenbaar en in no time worden de collega’s over en weer stevig op de korrel genomen. Daarna is het weer aanpakken, want morgenochtend staat de EBIS op de agenda en mag het aan niets ontbreken.

Zoals eerder opgemerkt wappert op het achterdek de Duitse vlag en daarmee verzorgt Bas Shipping Sàrl voor het eerst de exploitatie en het volledig technisch/nautisch management voor een Duitse eigenaar.

Het mts Milly heeft afmetingen van 86 x 9,60 meter en telt 1.505 ton. Het heeft vijf tanks die goed zijn voor een gezamenlijke inhoud van 1800 m3. Het schip is voor het transport van lichte chemie en minerale producten uitgevoerd met een enkel leidingsysteem.

Aan boord zijn certificaten voor de Duitse zone II waarbinnen de Nederlandse kapiteins hun patenten mogen benutten.

 

(foto Hans Heiligers)
(foto Hans Heiligers)

Ervaringsregels

Naast veel overleg met Jaegers heeft Van Oosterhout ook bij deze nieuwbouw zijn ervaringsregels laten gelden bij de keuze van de motoren, generatorsets en het pompwerk. In de machinekamers vinden we uitgebalanceerde combinaties van Pons Caterpillar C32 en John Deere’s van De Ruyter Dieseltechniek B.V.

In vergelijking met een aantal voorgaande schepen valt ons op dat Hoogendoorns betimmering donkerder is uitgevoerd. In het stuurhuis is dat in harmonie met het plafond, dat ook donker getint is. En uit alle positieve ervaringen die we uit de mond van vele tientallen schippers hebben opgetekend zeggen we Leon dat hij daar geen spijt van zal krijgen.
En als we even later in de woning komen, horen we van de (B-vaart 14/14) bemanning dat de keus voor de indeling en de inrichting van hun verblijven eveneens niets moet worden veranderd.

 

tekst: Hans Heiligers

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -