Uvirastad, de nieuwe lichtgewicht van Versotrans

0
(foto Simon Marrink)

De Zwitserse rederij Versotrans kreeg van een oliemaatschappij een aanbod voor een nieuwe overeenkomst. Daarbij stelde de oliemaatschappij wel voorwaarden aan de verhouding diepgang-laadvermogen. Want ook in de steeds frequentere tijden van droogte met bijbehorend langdurig lage waterstanden moet er olie vervoerd kunnen worden. Daarnaast was een geringe kruiplijn een vereiste, vanwege de bereikbaarheid van een deel van het beoogde vaargebied in België.

Daarom kwam de rederij uit op nieuwbouw van een Sunrisetanker, hét lichtgewicht­concept in de tankvaart. Op maandag 9 november leverde GS Yard in het Groningse Waterhuizen het gloednieuwe schip op aan de klant.

Sunrise-concept

De Uvirastad is het zesde schip in de vloot van Versotrans, die verder bestaat uit de
Kaminastad, Stanleystad, Elisabethstad, Leopoldstad en Bumbastad. De namen op de boeg refereren stuk voor stuk aan de voormalige kolonie Belgisch Congo, tegen­woordig de Democratische Republiek Congo Kinshasa. Uvirastad is een havenstad aan het noordelijke uiteinde van het Tanga­nyikameer.

Via mevrouw Hochbein, de moeder van GS Yard-eigenaar Christian Hochbein, kwam Versotrans op het spoor van deze werf, die met het Sunrise-concept biedt wat de rederij zocht: tankers gebouwd van speciaal, wat lastiger te verwerken maar lichtgewicht staal voor maximaal laadvermogen bij minimale diepgang. De uitrusting met twee, kleinere schroeven – elk aangedreven door een eigen lichte Volvo Penta-motor van slechts 750 pk – draagt hieraan eveneens bij.

Het resultaat: de met acht ladingtanks uitgeruste Uvirastad transporteert 2.702 ton olie bij een diepgang van slechts 3,14 meter. Bijkomend voordeel: het brandstofverbruik van de Sunrise-serie is ook nog eens behoorlijk lager dan dat van tankers van vergelijkbaar tonnage, wat naast een mooie kostenbesparing ook nog eens minder emissies met zich meebrengt. Zo snijdt het mes aan vele kanten.

De Jong’s Pijpleidingen­fabriek

De bouw van het 110 meter lange en 11,45 meter brede casco vond, net als de afbouw, plaats op de werf aan de boorden van het Winschoterdiep. Na ruim twee maanden cascobouw ging het schip op 25 juni te water. Door vakantie- en coronaperikelen duurde de afbouw ruim vier maanden, wat langer dan gebruikelijk.

Hierbij is het schip voorzien van Van der Velden-roeren. Schreinerei ML GmbH verzorgde de betimmering en het leidingwerk was in handen van De Jong’s Pijpleidingen­fabriek uit Sliedrecht. “Deze onderaannemer schakelden wij in op speciaal verzoek van de klant. De nieuwe samenwerking verliep prima”, vertelt afbouwbegeleider John Mulder van GS Yard.

De Uvirastad is verder voorzien van een boegschroef van Verhaar Omega, een stuurhuis van Van Wijk Werkendam en twee JCB-generatoren, geleverd door De Ruyter Dieseltechniek. De succesvolle proefvaart van de Uvirastad vond plaats op donderdag 29 oktober, waarna het schip anderhalve week later werd overgedragen aan zijn nieuwe eigenaar.

Landingsschip

Inmiddels wordt er op GS Yard gewerkt aan volgende projecten, waaronder een special: een landingsschip voor bevoor­rading van enkele Duitse Waddeneilanden. Voor GS Yard is dit een welkome aanvulling op het portfolio dat voor het overgrote deel bestaat uit binnenvaarttankers.

Mulder: “Vanwege corona werken veel mensen thuis en gaan ze minder op vakantie. Dat betekent aanzienlijk minder autorijden en vliegen, dus minder behoefte aan brandstof. Dat merken wij aan de vraag naar tank­schepen. Maar qua werk kunnen wij gelukkig nog wel even vooruit.”

tekst: Jan Johan ten Have
Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.