- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsMinister zegt actieplan kleine schepen toe

Minister zegt actieplan kleine schepen toe

- Advertentie -

Delen

Bij het Algemeen Overleg woensdag 19 januari tussen minister Schultz en de Vaste Kamercommissie voor Infrastructuur & Milieu heeft de bewindsvrouwe toegezegd eind van dit jaar te komen met een actieplan voor de kleine schepen in de binnenvaart. Ze zal een half jaar na de start van het Transitiecomité hierover rapporteren aan de Kamer. Dan komt ze ook met een verslag van het door haar gesteunde Masterplan Achterlandverbindingen, waarbij ze het Rotterdams Havenbedrijf steunt in het streven om de afwikkeling van de containerbinnenvaart in de haven te stroomlijnen.

Minister Schultz bij het AO over de binnenvaart met naast haar Arie Slob van de ChristenUnie.

Het Algemeen Overleg was aangekondigd als een debat over het advies van binnenvaartambassadeur Arie Verberk dat is onderschreven door de minister, maar van een debat was geen sprake. Er werden wat vragen gesteld door de Kamerleden. De bijeenkomst stond echter onder zware tijdsdruk en tijd voor discussie was er niet. De enige die wel echt kritiek had, was Farshad Bashir, SP-Kamerlid, die aandrong op een veel hardere aanpak van de banken, die volgens hem grotendeels verantwoordelijk zijn voor de overcapaciteit door hun kredietbeleid, gesteund door de staatsgarantie. Ze zouden schippers hebben verleid tot veel te hoge investeringen in nieuwe schepen. Bovendien dwingen ze nu de schippers ver onder de kostprijs te varen.
VVD-Kamerlid Matthijs Huizing was het daar niet mee eens. Hij beaamde wel dat de banken geholpen zijn door de staatsgaranties. Arie Verberk is nog steeds actief als binnenvaartambassadeur in het oeverleg met de banken. PVV’er Graus merkte op dat de rol van de banken niet onder stoelen of banken moest worden gestopt.

Transitie

Farshad Bashir.

Verberk had in zijn advies aangegeven om te komen tot één sterke brancheorganisatie in de binnenvaart. Dat kan niet onmiddellijk, maar om daar te komen zou de overgang van de huidige naar de gewenste situatie worden begeleid door een Transitiecomité. Dat comité moest volgens Verberk bestaan uit onafhankelijken, maar daar wilden twee van de drie binnenvaartorganisaties absoluut niet aan. Dus is er een compromis gevonden. Het comité zal bestaan uit de voorzitters van Koninklijke Schuttevaer, Kantoor Binnenvaart en CBRB onder leiding van een onafhankelijke voorzitter. Minister Melanie Schultz zegde toe dat er financiën zouden komen om het comité te financieren en te ondersteunen.
Het was Huizing die woensdag 19 januari bij de behandeling van het Transitiecomité opriep om ‘ego’s ondergeschikt te maken aan het grote belang’. Want die ego’s zijn volgens hem de reden dat er in de binnenvaart niet goed wordt samengewerkt door de organisaties. Arie Slob van de ChristenUnie riep hem op bij die ego’s ook de rugnummers te noemen, maar dat weigerde Huizing.
Schultz zei het te betreuren dat er geen geniale oplossing was gevonden voor de korte termijn.
Elbert Dijkgraaf van de SGP vroeg zich hardop af of de mededingingswetgeving wel is toegesneden op het midden- en kleinbedrijf. “Er is nu niets meer aan te doen, maar op de lange termijn moet dat wellicht veranderen.” Schultz achtte het niet de gelegenheid daar iets aan te doen. “Dat is gebaseerd op Europese wetgeving.”

Snelheid

Matthijs Huizing.(r)

Enkele Kamerleden maakten zich druk over de snelheidsbeperking van de binnenvaart in de haven van Rotterdam ten behoeve van de luchtkwaliteit. Dion Graus van de PVV maakte het wel erg bont. Hij omschreef het als een farce. Daar waren enkele Kamerleden het wel mee eens, maar vervolgens ging hij volledig over de scheef, bewerend dat geen enkele milieumaatregel zin heeft, en zeker ook niet de modal split. “Dat zijn zaken waar wij ons niet mee bezig moeten houden, of het in een vrachtauto of een schip gaat, dat maakt niets uit. Net als met die onzinnige zwavelreductie. Wat kost dat wel niet allemaal?” Hij voegde daar nogal potsierlijk aan toe: “Help die mensen toch gewoon.”
De minister reageerde daar wat lacherig op. “Als het niet is voor het milieu, kan het toch maar beter per schip gaan dan per vrachtauto, anders halen we zeker die 130 km per uur niet die uw partij zo graag wil.”
Samenwerken van de ondernemers in de binnenvaart blijft ook een onderwerp van gesprek. Pauline Smeets van de PvdA had een schipper gesproken die bij een samenwerkingverband is aangesloten. Die had haar verteld: Als je niet aan tafel zit, wordt er ook niet voor je gedekt. Dat was voor haar duidelijk genoeg. Ze vroeg zich af of de minister de vorming van samenwerkingverbanden zou gaan stimuleren. De minister zei dat dat een zaak van de markt was. De brancheorganisaties moesten zich daar maar mee bezighouden.
Alle Kamerleden waren het met Verberk eens dat de binnenvaart een gouden toekomst heeft. Huizing: “Als je kijkt naar de toekomst van de binnenvaart dan jeuken je handen om daar iets mee te gaan doen.” Het is alleen nu zaak om de periode te overbruggen tot de gouden tijd aanbreekt. Alleen zijn er voor de korte termijn geen perspectieven op enige steun van de overheid. Dat had Verberk netjes uitgezocht.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -