Gut Ding braucht Weile, aldus een Duits gezegde, dat ook van toepassing is op het nieuwe Bundesverkehrswegeplan, de basis voor verkeersinfrastructuurprojecten in de komende 15 jaar. De aankondiging van verkeersminister Alexander Dobrindt (CSU) dat de publicatie van het plan nog even op zich laat wachten heeft tot kritiek geleid in oppositiekringen.
Het is niet de eerste keer dat de publicatie wordt verschoven en dus komt het nieuwe uitstel ook niet als een verrassing. Toch haalde de oppositie in het Duitse parlement fel uit naar Dobrindt. Het groene parlementslid Valerie Wilms, lid van de commissie binnenvaart in het parlement, zei dat Dobrindt te veel hooi op z’n vork neemt en vaak beloften doet die hij niet nakomt.
Wat het Bundesverkehrswegeplan (BVWP) aangaat, heeft Wilms de indruk dat Dobrindt tijd verkwist. Volgens Wilms, die onlangs te gast was bij de parlementaire binnenvaartavond in Berlijn, blijft van het oorspronkelijke concept voor het BVWP zo goed als niets meer over. Ze betwijfelt of straks genoeg geld beschikbaar is om het plan te realiseren. Dobrindt start immers het ene na het andere nieuwbouwproject op, aldus Wilms.
Milieuonderzoek
Herbert Behrens (Linke), eveneens lid van de parlementscommissie binnenvaart, noemt Dobrindt een ‘minister van aankondigingen’. Hij vindt dat, nu de publicatie opnieuw is uitgesteld, ook de periode moet worden verlengd waarbinnen organisaties en andere belanghebbenden op het plan mogen reageren.
Als reden voor het uitstel gaf minister Dobrindt dat eerst een strategisch milieuonderzoek moet worden afgerond. Dit onderdeel van het BVWP vergt tijd, aldus de minister. In het kader van het plan moeten zo’n 2.000 aangemelde verkeersinfrastructuurprojecten worden beoordeeld.
Eigen belang
Parlementslid Gustav Herzog (SPD) is milder voor de minister. Volgens hem gaat kwaliteit boven snelheid. Hij verwijt een aantal deelstaten dat ze hun eigen belang boven het algemene belang stellen. Door de vele kleine projecten die deelstaten hebben ingediend, is het volgens Herzog logisch dat men meer tijd nodig heeft om de basis voor de verkeersinfrastructuur van de komende 15 jaar te leggen.