Melanie Schultz is de eerste en tot nu toe enige minister van Infrastructuur en Milieu. Na dit kabinet houdt ze het voor gezien. Net als Mark Rutte was ze staatssecretaris (toen nog van Verkeer & Waterstaat) in de kabinetten Balkenende I, II en III en minister in Rutte I en II.
Het aardige is dat ze in haar jaren als bewindsvrouw altijd de scheepvaart bij zich heeft gehouden. Dat ze als staatssecretaris daarmee begon, was opmerkelijk, omdat haar minister in 2002 Roelf de Boer was, eerder bestuurslid van het CBRB. Maar deze VVD’er die namens de LPF in kabinet Balkenende I zat, wilde niet de indruk wekken van belangenverstrengeling. Het is natuurlijk niet eerlijk om als minister van tevoren al enige expertise te hebben. De binnenvaart is zo’n beetje de enige sector die altijd dat soort meevallertjes misloopt. ‘A blessing in disguise.’
Voor Melanie was toen ze te rugkeerde op dat inmiddels uitgebreide ministerie in 2010 (ze was in 2006 rigoureus uit de politiek gestapt) de scheepvaart vertrouwd terrein en ze ontpopte zich als één van de beste ministers die de binnenvaart heeft gehad. Begin 2011 schreef ze in Blue Magazine dat de groei van het containervervoer vooral moet worden opgevangen door de binnenvaart (zonder het eeuwige voorbehoud dat ook het spoor moet meedoen).
En er werd onder haar bewind veel ondernomen dat daarmee in overeenstemming was. Hoewel het spoor en de luchtvaart bij haar achtereenvolgende staatssecretarissen op het bordje lagen en liggen, wist Melanie in een mooi evenwicht alle vervoerstakken het gevoel te geven dat ze belangrijk waren. Dat was al heel wat voor de Calimerosector.
Leuk voorbeeld dat onder deze minister zowel de A4 tussen Delft en Vlaardingen werd afgerond als het Máximakanaal. Twee projecten die al sinds de jaren ‘70 (van de 20e eeuw – we moeten het niet overdrijven) om een beslissing smeekten. De wereld is echt een beetje mooiere plek geworden, voor de forensen tussen Rotterdam en Den Haag en voor Inland Terminal Veghel (en het Brabantse achterland).
Niet alleen de infrastructuur heeft het goed onder deze minister, er zijn tal van impulsen geweest om bijvoorbeeld het continentale vervoer ook in het schip te krijgen. Het IDVV (dat programma van die honderd miljoen) is ook volledig onder Melanie’s bewind uitgevoerd, hoewel het programma (lees: het geld) al een tijdje klaar stond.
Nu dat is afgelopen, drijft de binnenvaart een beetje uit zicht. Weer kunnen we het met haar eens zijn: het is tijd voor vernieuwing. Misschien kan haar collega van Volksgezondheid, Welzijn en Sport haar opvolgen. Die heeft alvast haar naam mee.