Hoewel de Europese economie groeit, is minder lading vervoerd over de Rijn. In het eerste kwartaal van 2017 – de meest recente cijfers – lag de hoeveelheid goederen 6,2 procent lager dan een jaar eerder. Dat staat in het jongste kwartaalverslag van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart.
Dat is vooral te wijten aan laagwater en ijs, aldus de CCR. “Toen de binnenvaart zich bijna hersteld had van de periode van laagwater in het najaar van 2015, werd de binnenvaart weer getroffen door een laagwaterperiode aan het einde van 2016 en begin van 2017.”
“De negatieve gevolgen van deze laagwaterstanden werden nog eens versterkt door een tweede vorm van slecht weer: ijsperioden op de rivieren en kanalen in het eerste kwartaal van 2017, die in zowel West- als Oost-Europa gedurende langere tijd het scheepsverkeer hebben belemmerd. De consequenties hiervan werkten rechtstreeks door in het vervoer over water.
België
Er zijn ook lichtpuntjes. De CCR geeft België als voorbeeld. Daar nam het vervoer van goederen over water juist toe. “Deze stijging was voornamelijk terug te vinden in het containervervoer dat in België de forse opwaartse trend voortzette met een groeipercentage dat vrijwel 20% bedroeg.” Dat zorgde voor een algehele toename van 7 procent.