In de Industriehaven van Genemuiden is het aantal laad- en losplaatsen uitgebreid van 1 naar 3. Dat levert meer ruimte voor een economische versterking en wordt het duurzame vervoer over water gestimuleerd. Dat constateert de regioafdeling IJsseldelta-Zwartewater van Koninklijke BLN-Schuttevaer tevreden. Het regiobestuur was met een ruime afvaardiging aanwezig bij de officiële opening.
De openingshandeling bestond uit het werpen van een touw door Klaas Jan Beens naar wethouder Arie Speksnijder. De Beens Groep Genemuiden heeft het project uitgevoerd. Directeur Beens was blij dat zijn bedrijf als plaatselijke waterbouwer de havenuitbreiding mocht uitvoeren.
Burgemeester Eddy Bilder van Zwartewaterland zei dat het belangrijk is vervoer over water beter te faciliteren. Hij betrok hierbij ook de watergebonden bedrijven die hun belangen bij een goede infrastructuur hebben. ‘Wij zijn een gemeente die nauw verbonden is met het water en de kansen die er liggen moeten proberen te benutten. Het transport over water heeft toekomst. Het hele uitbreidingstraject was politiek lastig, maar er is een goede oplossing gekomen’, aldus Bilder.
Lang gekoesterde wens
Wethouder Arie Speksnijder (SGP) sprak later over een ‘turbulente periode’. Hij wees ook op het belang van de uitbreiding voor de plaatselijke economie en enkele watergebonden bedrijven, zoals Fuite, Breman en de zand- en grindhandel. Het vergroten van de laad- en loscapaciteit biedt hiervoor mogelijkheden. Hij bedankte alle partijen die aan het project hebben meegewerkt.
Het was een lang gekoesterde wens van het ministerie van Infrastructuur & Milieu, de provincie Overijssel en gemeente Zwartewaterland om de Industriehaven in Genemuiden uit te breiden. Dat werd mogelijk door de toekenning in 2009 van de zogeheten quick win-subsidie voor binnenhavens. Daarbij speelden de opwaardering van het Meppelerdiep (klasse Va) en de bouw van de nieuwe Meppelerdiepbrug- en -keersluis in Zwartsluis een rol.
Een gunstige ontwikkeling is ook de enkele maanden geleden in gebruik genomen industriehaven in Hasselt (mogelijk geworden door de komst van Scania). Daar zijn extra havenfaciliteiten voorhanden met op- en overslag van containers, die in Genemuiden ontbreken doordat men geen financiële risico’s wilde nemen. De gemeenteraad gaf uiteindelijk groen licht voor ‘sober, doelmatig en duurzaam’, aldus Speksnijder.
Palen
De regioafdeling IJsseldelta-Zwartewater van Koninklijke BLN-Schuttevaer was met 5 bestuursleden aanwezig bij de opening. De vereniging heeft waardering voor de nieuwe haven, ‘die er mooi en ruim uitziet’.
De schippers zijn overigens minder gelukkig met de keuze om de afmeerpalen in de haven en niet in de kade de plaatsen. Hierdoor is sprake van een grote ruimte tussen wal en schip. ‘Dit is besproken, maar was niet haalbaar. Een geldkwestie.’ Aldus de regioafdeling.
Het alternatief van 2 op- en afstapplaatsen komt ‘behoorlijk tegemoet aan de veiligheid’, oordeelt Koninklijke BLN-Schuttevaer. Die er nog wel aan toevoegt: ‘Het zou wenselijk zijn voor de veiligheid nog een extra op- en afstapplaats aan te leggen bij de laad- en losplaats van zand en grind.’ De vereniging denkt er over daarvoor een voorstel in te dienen bij de gemeente.