Donderdag 18 februari kregen in de Tweede Merwedehaven in Dordrecht 24 hulpverleners (reddingsdiensten, ambulancepersoneel) en brandweerlieden uit de omgeving een rondleiding met een intensieve uitleg over hoe een passagiersschip in elkaar zit. Het doel was de hulpverleners meer inzicht te verschaffen hoe het werkt aan boord en waar eventueel blusmiddelen beschikbaar zijn.
Aanleiding was de uitslaande brand aan boord van het nog in aanbouw zijnde mps Emerald Belle bij Scheepswerf Den Breejen in Hardinxveld in de nacht van zaterdag 30 op zondag 31 januari. Er was niemand aan boord en niemand raakte gewond.
Om hulpverleners vertrouwd te maken met de situatie aan boord van passagiersschepen namen Jan Timmer en Rolph Herks van Rijkswaterstaat, beiden werkzaam als verkeersleider bij de Regionale Verkeerscentrale Dordrecht, het initiatief om een instructie te verzorgen aan de diensten. Oud-verkeersleider Fokko Boersma werd bereid gevonden om dit te organiseren.
Hij werkt in de zomer als afloskapitein op de passagiersschepen van De Zwitserse rederij Fleet Pro River, waarvan corporate captain Viktor Semenev toestemming verleende om aan boord van het in de Tweede Merwedehaven afgemeerde mps Avalon Imagery de hulpverleners rond te leiden. Fokko Boersma: “Natuurlijk zijn de brandweermensen goed getraind, voor branden aan de wal. De situatie aan boord van een schip is zo anders dat het goed is dat ze daar een keer kennis van namen. We hebben ze het dekkenplan laten zien, het safety plan en hoe het personeel is geïnstrueerd om een schip te ontruimen door iedereen naar het Sky Deck te loodsen. Je moet er namelijk niet aan denken dat een vergelijkbare brand uitbreekt aan boord van een schip vol mensen, van wie sommigen ook nog slecht ter been zijn.”
De uitleg werd door de deelnemers zeer gewaardeerd. Mogelijk krijgt het initiatief een vervolg. Boersma: “In diezelfde Tweede Merwedehaven ligt het uitgebrande mps Rembrandt, dat in brand vloog tijdens een transport overzee van Rotterdam naar Marseille. De brandweer heeft al verzocht om dat schip te mogen gebruiken voor het trainen in brandbestrijding aan boord van passagiersschepen. Mogelijk dat dit in maart één of twee keer gaat gebeuren.”