De Vlaamse Waterweg heeft 2021 afgesloten met mooie cijfers. 71,9 miljoen ton aan goederen is vorig jaar over de wateren van de vaarwegbeheerder vervoerd. Het containervervoer zette zijn opmars voort: voor het eerst werd de mijlpaal van 1 miljoen TEU doorbroken.
De 71,9 miljoen ton lading die over de Vlaamse vaarwegen gingen was 2,9 miljoen ton meer dan in 2020, een stijging van 4,2 procent. Met 1.022.607 TEU vestigde het containertransport ook in 2021 weer een absoluut record. Het leeuwendeel daarvan werd over het Albertkanaal vervoerd: de 705.192 TEU betekende een plus van 1,3 procent.
Magische grens
“Het containervervoer overschreed in 2021 de magische grens van 1 miljoen TEU en ook de totale vervoerscijfers stegen”, constateert de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “Deze topcijfers bewijzen dat de binnenvaart een sterke en betrouwbare vervoersmodus is.”
“Dat is uitstekend nieuws voor de mobiliteit én het klimaat in Vlaanderen. Door goederen via onze rivieren en kanalen te vervoeren, worden er heel wat vrachtwagenritten uitgespaard. Investeren in onze waterwegen en in een mental shift bij ondernemingen blijft ook de volgende jaren een drijfveer.”
Alle hoofdassen in de plus
De stijging is merkbaar in heel Vlaanderen. De drie hoofdassen zagen allemaal meer2021 goederen over het water passeren. Met 10,7 procent is de stijging het grootst op de ABC-as: Zeekanaal Brussel-Schelde en Kanaal naar Charleroi. Op de as Schelde-Leie werden 8 procent meer lading vervoerd. Op het Albertkanaal, de belangrijkste waterweg van Vlaanderen, werd een stijging genoteerd van ruim 3,5 procent, naar 38,87 miljoen ton.
Stijgende volumes waren er vooral bij landbouwproducten (+12,8 procent), delfstoffen en bouwmaterialen (+2,7 procent), ertsen (+15,9 procent), metaalproducten (+25,3 procent) en vaste brandstoffen (+ 36,1 procent). Olieproducten (-5,3 procent) en voedingsmiddelen en veevoeder (-3, procent) daalden daarentegen.
Vertrouwen in binnenvaart
“Dergelijke topcijfers tonen aan dat ondernemers en bevrachters vertrouwen hebben in de binnenvaart en dat stemt ons uiteraard tevreden aangezien het onze ambitie is om performante en betrouwbare waterwegen aan te bieden”, aldus Frieda Brepoels, voorzitter van De Vlaamse Waterweg: “Het Vlaamse beleid voor de verdere uitbouw van het waterwegennetwerk werpt zijn vruchten af, en dat merken we ook op het water zelf.”
Hogere bruggen
Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg, voegt daaraan toe: “Publiek-private samenwerking bij de bouw van kaaimuren en watergebonden bedrijventerreinen zijn ons aanbod aan ondernemingen die kiezen voor de binnenvaart. Met projecten als de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal, de uitbouw van de Seine-Scheldeverbinding stelt De Vlaamse Waterweg de toekomst van een aantrekkelijke binnenvaart bovendien voor lange tijd veilig. Maar ook onze andere waterwegen krijgen onze volle aandacht.”