Bij Asto Shipyard is onlangs de tanker Matthinge in opdracht van RensenDriessen Shipbuilding afgebouwd. Voor de Werkendamse eigenaars Matthijs en Inge Wemmenhove het vierde schip met die naam. Een primeur aan boord van de circa 4.000 ton metende tanker zijn de zwarte ramen van de woning, die OMRU Scheepsramen voor het eerst op een binnenvaartschip plaatste.
Wel standaard aan boord van de schepen met de naam ‘Matthinge’ zijn de zwarte stuurhut en de gele strepen. Voorheen stonden de strepen op de denning, maar door het ontbreken daarvan op de tanker moesten ze buiten de reling worden geverfd. Het zorgt ook in dit geval duidelijk voor herkenning, want in de binnenvaart wordt deze opvallende kleur ook wel ‘Matthinge-geel’ genoemd.
RensenDriessen leverde het nieuwbouw tankschip turnkey aan familie Wemmenhove op en het betreft een tanker van het nieuwe type Moneymaker 3.0. De tanker is een dubbelschroever met een afmeting van 135 x 11,45 meter. De schroeven hebben een diameter van 1,50 meter en worden in beweging gezet door twee Caterpillars C32 van 1.185 pk.
Het nieuwbouw schip werd in 2020 besteld. Familie Wemmenhove ruilde op dat moment de bestaande Matthinge bij RensenDriessen in en ook dit schip is intussen doorverkocht aan familie Leenman-Vissers en gaat binnenkort in de vaart komen als Virage. Het prettige aan deze manier van werken is dat ze hierdoor met hun bestaande schip konden blijven varen totdat het nieuwbouwschip gereed was. Nul verlet dus.
Afbouwbegeleider
Matthijs Wemmenhove leerde de binnenvaarttheorie op het Scheepvaart en Transport College in Rotterdam en de praktijk onder andere op het ouderlijk schip, de Lena. Vader Ab is inmiddels gestopt met varen en had daarom tijd om namens zijn zoon afbouwbegeleider te zijn van de nieuwbouwtanker Matthinge.
In de tijd dat hij verkering had met Inge, kocht Matthijs al op 21-jarige leeftijd zijn eerste schip, een drogeladingschip van 86 x 9,50 meter, uit de vaart. Daarop voer hij een jaar lang alleen. Een gezamenlijk toekomst zagen Matthijs en Inge wel degelijk zitten, want door de bundeling van hun voornamen werd de naam van dat schip Matthinge. Al snel trouwde het stel en ze zijn inmiddels de trotse ouders van Madelief, Roos en Linde.
Bij Scheepswerf Jooren werd in 2011 het eerste nieuwbouwschip gebouwd, wederom een drogeladingschip, nu van 86 x 11,45 meter. In 2017 volgde een door CCM3 afgebouwd dieselelektrisch containerschip van 110 x 11,45 meter.
Overstap
Aangezien vader Ab de honneurs tijdens de afbouw van de tanker Matthinge op zich had genomen, kon Matthijs tot de overdracht van de nieuwbouwtanker op dat schip blijven varen. Daarna vaart het containerschip, met aan het roer een nieuwe eigenaar, verder onder de naam Virage.
Op de vraag waarom hij overstapt op de tankvaart, zegt Matthijs: “Ik was toe aan een nieuwe uitdaging, een andere lading en aan nieuwe contacten. Ik kende Asto-directeur Karst van der Wiel als dorpsgenoot in Werkendam en destijds op het internaat was mijn kamergenoot de beste maat van Karst.”
“Ik kwam hem weer tegen in zijn tijd bij Concordia. Na de nodige onderhandelingen hebben we het nieuwbouwschip besteld bij RensenDriessen en de opdracht voor de afbouw van de tanker in overleg gegeven aan Asto Shipyards. De afbouwperiode in Raamsdonksveer is, zo bevestigt ook mijn vader Ab, prima verlopen.”
Caterpillar-motoren
De Matthinge beschikt over elf gecoate ladingtanks van 380 kuub elk, Marflex-pompen met een capaciteit van 100 kuub/uur elk en een enkel leidingsysteem. De door Cornet Service aangebrachte coating beschermt de ladingtanks langdurig tegen de invloeden van gevaarlijke stoffen.
De hoog-resistente coating beschermt niet alleen tegen de invloeden van gevaarlijke lading, maar voorkomt ook dat de ladingtanks invloed hebben op de lading. Konutherm leverde de verwarmingsketel.
De twee hoofdmotoren van Caterpillar zijn geleverd door het in 1990 door Jan de Braal gestarte bedrijf Yerseke Engine Services (YES). De eerder prima ervaren service en de zeer scherpe prijs waren voor Matthijs redenen om de motoren bij het familiebedrijf in Yerseke te bestellen.
Zwart stuurhuis
EBR leverde het circa tien ton wegende zwarte stuurhuis. Het bedrijf uit Lage Zwaluwe kreeg bij het plaatsen op de Matthinge hulp van Kraanwagenbedrijf Bruintjes uit Ridderkerk, dat daarvoor met een hydraulische vouwkraan naar Brabant was gekomen.
Niet alle vakmensen die op de loonlijst van Asto Shipyard staan, waren betrokken bij de afbouw van de Matthinge. In dezelfde periode vonden, naast diverse reparatie- en onderhoudsklussen, namelijk ook drie hermotoriseringen plaats.
Inmiddels zijn uit Roemenië en Tsjechië de casco’s gearriveerd voor de afbouw van respectievelijk drogeladingschip Kenyro en rvs-tanker Otter. Daarnaast zijn er opdrachten om voor diverse schepen een nabehandelingssysteem in te bouwen. Afbouw en inbouw verricht door Asto Shipyard, to be exact!