LNG Bunkering Services versterkt zich met Peter Goedvolk

0

LNG Bunkering Services gaat een samenwerking aan met Count, het bedrijf van Peter Goedvolk. De in de binnenvaart actieve ondernemers Peter Versluis (VEKA Group), Gerard Deen (Deen Shipping) en Ed de Jong (Iuvenis) slaan de handen ineen met de Rotterdamse oud-topman van Argos. Die richtte vorig jaar Count op, een bedrijf dat handelt in en logistiek verzorgt van energieproducten. Dat betekent een aanvulling en versterking voor de toekomstige bunkeractiviteiten van LNG Bunkering Services.

‘Met deze samenwerking wordt weer een belangrijke stap gezet op het gebied van handel, transport en bunkeren van small scale LNG in Noord West-Europa’, aldus de ondernemers achter LNG Bunkering Services. Dat bedrijf werd in 2012 opgericht door tankvaartrederij Deen Shipping uit Zwijndrecht. Het helpt de benodigde LNG-infrastructuur ontwikkelen en staat andere scheepseigenaren bij op het vlak van techniek, regelgeving en leveringszekerheid van LNG. Deen Shipping bracht in 2011 het eerste op aardgas varende binnenschip ter wereld in de vaart, de Argonon.

LNG-Bunkering
De LNG Prime wordt het eerste bunkerschip voor leveringen van LNG.

Scheepsbouwer VEKA Group en Iuvenis Holding (een investeringsmaatschappij die sinds 2009 bezig is met de ontwikkeling van LNG voor de binnenvaart) zijn de andere aandeelhouders in LNG Bunkering Services. De bedrijven werken onder meer samen voor de bouw en exploitatie van de eerste LNG-bunkertanker LNG Prime. Met een lengte van circa 90 meter krijgt dat schip een laadcapaciteit van ongeveer 1.000 ton LNG. De LNG Prime zal vanaf 2016 de bunkeringen voor LNG Bunkering Services gaan verzorgen in het ARA-gebied.

Belangrijke schakel

‘Met de ervaring van Goedvolk voegen wij nu een handelsactiviteit toe aan onze onderneming waardoor weer een stap is gezet in het verder ontwikkelen van de LNG small scale-markt in het ARA-gebied’, aldus Gerard Deen van Deen Shipping.

Goedvolk: ‘LNG small scale is een uitdagende nieuwe marktontwikkeling en de handel in LNG past naadloos in de visie van Count, waarbij handel in commodities en logistiek centraal staan. De LNG Prime vormt een belangrijke schakel in de ontwikkeling van de LNG-bunkermarkt in het ARA-gebied en met de toevoeging van de LNG-handelstak kan LNG Bunkering Services de vraag naar LNG voor de internationale scheepvaart volledig aan.’

‘Na de bouw van de zeegaande LNG-carrier Pioneer Knutsen hebben we binnen het VEKA-concern veel ervaring opgedaan’ zegt Peter Versluis. Enkele jaren geleden ontwierp het Werkendamse bedrijf een LNG-schip dat honderd procent op de boil-off van de LNG-lading vaart.

Rotterdam

Havenbedrijf Rotterdam ziet de komst van het LNG-bunkerschip met blijdschap tegemoet. President-directeur Allard Castelein: ‘De komst van dit eerste LNG-bunkerschip in Rotterdam is een belangrijke stap voorwaarts: het bunkeren van LNG wordt hiermee net zo eenvoudig als het bunkeren van andere brandstoffen. Hiermee is de Rotterdamse LNG-bunkerinfrastructuur compleet.’

‘LNG is een schone brandstof. Gebruik van LNG in de scheepvaart is vooral daarom een ontwikkeling die wij van harte toejuichen en ondersteunen.’

 

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.