- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsLimburg gaat meebetalen aan sluisbediening Maasroute

Limburg gaat meebetalen aan sluisbediening Maasroute

- Advertentie -

Delen

Minister Schultz van Haegen heeft voor de komende tien jaar een akkoord gesloten over de bedieningstijden op de Maasroute. De provincie Limburg is bereid 1 miljoen euro te investeren in de bediencentrale Zuid, waarmee bediening op afstand mogelijk wordt en de bedienkosten afnemen. Ook het bedrijfsleven betaalt mee (in elk geval in 2013) en zal zich inspannen zijn vervoersstromen op de aangeboden service af te stemmen en hiermee wachttijden te minimaliseren.

“Ik ben verheugd u te kunnen melden dat ik met de regio en het bedrijfsleven overeenstemming heb kunnen bereiken. Het bereikte resultaat voor de Maasroute sterkt mij in de gedachte dat met een maximale inzet en bijdrage van betrokken partijen tot een invulling van de taakstelling gekomen kan worden die voor een ieder acceptabel is”, schrijft minister Schultz in een brief aan de Tweede Kamer.
Het akkoord voor de Maasroute is het gevolg van de voorgenomen bezuiniging van 17,5 procent die de minister moet doorvoeren op uitvoerende taken. Het gaat om een landelijke versobering op de bediening van veertig fulltime-banen. Inclusief alle bijkomende kosten komt dat neer op een bezuiniging van 5 miljoen euro per jaar.

Langere wachttijden
De huidige uitgebreide bedientijden (150 uur) worden op de Maasroute tot en met eind 2014 in stand gehouden. Vanaf 1 januari 2015 gaat een flexibel bedieningsregime in, dat versoberde, vraaggestuurde 24/7-bediening mogelijk maakt. Door een flexibele inzet van het bedienpersoneel wordt een deel van de capaciteit van de dag- naar de nachturen in het weekend verschoven.

Sluis Weurt krijgt ’s nachts bediening op afroep. (foto Wikimedia/Havang)

Daarnaast krijgen de sluizen Weurt en Sambeek ’s nachts bediening op afroep. Omdat er tijdens een deel van de bediende uren minder personeel aanwezig is, kunnen de wachttijden bij die sluizen op piekmomenten oplopen. ’s Nachts kan de reistijd voor het hele traject oplopen met 2,5 uur. Regio en bedrijfsleven vinden dit volgens Schultz acceptabel, omdat wel 7×24-uurs service wordt geleverd. Het doel blijft een structurele wachttijd van maximaal 30 minuten per sluis.

Afspraken
Minister Schultz denkt de komende maanden ook met andere regio’s en het bedrijfsleven nieuwe bedieningsregimes te kunnen afspreken. De minister wil daarover in de Bestuurlijke Overleggen rond het MIRT (najaar 2013) zaken doen. Dat pakket zal daarna aan de Tweede Kamer worden voorgelegd.
 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -