Woensdagochtend (4 december) wordt in de Rotterdamse haven tussen 10.00 uur en 15.00 uur het laatste boogdeel ingehesen van de stalen brug van het toekomstige Theemswegtracé bij de Thomastunnel. Dan zijn de twee boogbruggen op de voorbouwlocatie gereed om komend voorjaar over de weg op hun plek gereden te worden.
In met maart gaat dat gebeuren met de brug bij de Rozenburgsesluis en twee maanden later met de brug bij de Thomassentunnel. De tijd die daar tussen zit gebruikt de bouwcombinatie onder andere voor verdere afbouw- en laswerkzaamheden, het storten van de pijlers en het uitharden van de oplegbalk.
Theemswegtracé
Het gaat om een boogbrug met een overspanning van ruim 156 meter. Vanaf volgend jaar rijdt het verkeer van de A15 er onderdoor. De andere boogbrug, bij de Rozenburgsesluis, heeft een totale lengte van bijna 177 meter.
De bouw van het Theemswegtracé verloopt nog geheel volgens schema. Naar verwachting rijdt eind 2021 de eerste trein over de brug. In het Rotterdams havengebied wordt de Havenspoorlijn, het begin van de Betuweroute, verlegd. om de capapiteit te vergroten Het nieuwe stuk spoor is ruim 4 kilometer lang.