- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuws“Laat goederentreinen varen”

“Laat goederentreinen varen”

- Advertentie -

Delen

Vandaag, 8 september, overhandigen SP’ers uit Gelderland en Overijssel meer dan 3.500 handtekeningen aan de Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat om te pleiten voor minder goederenvervoer per trein en meer per schip. De handtekeningen zijn verzameld via www.laatdegoederentreinvaren.nl.

Het CBRB laat weten de actie van SP te ondersteunen. Er is een aanleiding voor geweest. De overheid wil de hoeveelheid personentreinen in de Randstad intensiveren zodat in feite geen spoorboekje meer nodig is. Daarvoor moeten er minimaal 40 goederentreinen per dag anders gaan rijden. Zij moeten via de IJssellijn en de Twentelijn omgeleid worden naar Duitsland. Nu al hebben de bewoners in de dorpen langs de spoorlijnen last van de goederentreinen. Met de tientallen nieuwe goederentreinen wordt dit alleen nog maar erger. Daarom protesteert de SP in Gelderland en Overijssel tegen deze plannen onder het motto “laat de goederentrein varen”.

Veiligheid
Naast de discussie omtrent een verslechtering van de bereikbaarheid van de omliggende gemeenten, trillingen en geluidsoverlast speelt er ook een discussie over de externe veiligheid. “Deze is niet beperkt tot Gelderland en Overijssel, maar ook in andere delen van Nederland”, aldus het CBRB. In het project Basisnet van de overheid wordt gezocht naar een balans tussen het vervoer van gevaarlijke stoffen, de ruimtelijke ontwikkelingen langs de infrastructuur en de veiligheid. “Na onderzoek blijkt dat de binnenvaart met maar liefst factor 10 kan groeien voordat er knelpunten ontstaan.”
Het CBRB wijst erop dat ook in Duitsland deze discussie wordt gevoerd. “In een open brief aan minister-president Hannelore Kraft van deelstaat NRW in Duitsland hebben omwonenden van de spoorlijn Emmerich-Oberhausen hun zorgen geuit over de veiligheid van het vervoer van gevaarlijke stoffen. Volgens de bewoners zijn de risico’s van het toenemende vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor onverantwoord vanwege de dichte bebouwing langs het spoor en ontbrekende veiligheidsmaatregelen.”

Achterlandverbindingen
Het CBRB erkent het belang van goede achterlandverbindingen via zowel spoor als binnenvaart, maar wil voorkomen dat de belastingbetaler ‘exorbitante bedragen’ moet betalen aan de instandhouding van een bepaalde modaliteit, terwijl een harmonisatie tussen de verschillende modaliteiten de eventuele knelpunten op het gebied van risico’s goedkoper kunnen oplossen. “Ik wil dan ook een oproep doen aan de verladers die op dit moment nog niet met de binnenvaart werken in hun logistieke keten om eens serieus naar de modaliteit te kijken” aldus de beoogd directeur van het CBRB Robert Tieman. Hij wijst op het evenement Barge to Business op 30 november en 1 december, georganiseerd door 22 partners uit 9 Europese landen die vervoer over water actief promoten via het PLATINA project (Platform for implementation of Naiades) met de steun van de Europese Commissie. Verladers worden uitgenodigd kosteloos deel te nemen aan River Dating 2010. Een evenement voor Europese verladers die de binnenvaart wensen te ontwikkelen en/of nieuwe oplossingen zoeken die de voordelen op economisch-, milieu- en veiligheidsgebied van het water in hun logistieke stroom wensen te integreren.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -