- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekLaat de markt maar schuiven

Laat de markt maar schuiven [Steken onder water]

- Advertentie -

Delen

Volgende week is op de Intermodal beurs in de RAI het Havendebat. De organisator heeft in de aanloop naar het debat het thema ‘modal shift’ alvast opgewarmd met een onderzoekje onder Nederlandse en Belgische transportbedrijven, expediteurs,verladers, consultants en overheidsinstanties. Weinig verrassend is dat volgens de meesten de prijs de belangrijkste drijfveer is om het vervoer te verschuiven van de weg naar water en spoor.

Modal shift was ooit een beleidspeerpunt van Verkeer & Waterstaat. Maar scoren met zo’n beleid is lastig binnen de termijn van vier jaar dat een minister minister is. Ha, het laatste kabinet dat de rit vier jaar uitzat was Kok I, het eerste kabinet zonder confessioneel geweten. Dat hebben ze geweten, want juist dit kabinet faalde een moslimenclave in Bosnië te beschermen. Gevolg: de ergste genocide sinds WO II.
Dit Paarse kabinet gaf het startschot voor de Betuwelijn, ook iets waar je in moest geloven, bij voorkeur zonder bewijs. Toenmalig verkeersminister Annemarie Jorritsma begon met het schrappen van de eis dat particulieren mee moesten investeren in de Betuwelijn, en zette daarmee het sein op groen voor de aanleg. De eieren en tomaten waren opgevangen door haar voorgangster, Hanja Maij-Weggen. Een gewetensvol minister die wat met treinen had. Zij beloofde in 1990 dat als de NS eenmaal was geprivatiseerd, die club de treinreizigers zou gaan lokken met een krantje en een croissantje.
Treinreizigers dromen er nog elke ochtend van en de gepensioneerde politica droomt nog steeds van massa’s treinen op de Betuwelijn. Het is lekker dromen over de vrije markt. Maar je moet niet zeuren als die vrijheid bedrieglijk is en de droom dus bedrog. Koks kabinet struikelde in de tweede termijn toch over Srebrenica. Al is de leugen nog zo snel…

Iedereen loopt weg met de eis van Havenbedrijf Rotterdam dat 45 procent van de containers in schepen wordt afgevoerd. Dat is wel even andere koek dan de verladers krantjes en croissantjes beloven. Kijk, ze moesten wel iets bedenken om aan de luchtkwaliteitseisen te kunnen voldoen, maar het getuigt van lef. Nou zie ik niet direct de Raad voor Modal Shift bekeuringen uitdelen aan DP World omdat ze te weinig binnenschepen hebben beladen, maar het principe dat de vrije markt alles oplost, is verlaten. Daar kon je een paar jaar geleden alleen maar van dromen.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -