De wereldwijde olieprijzen hebben afgelopen week een consolidatie laten zien. Ze sloten de week af met minder dan 1 procent winst. De prijzen ondervonden neerwaartse druk door verminderde zorgen over langdurige voorraadverstoringen door een orkaan in de Golf van Mexico en een lager dan verwacht economisch stimuleringspakket van de Chinese overheid.
De Chinese autoriteiten kondigden een pakket aan om de schuldenlast voor lokale overheden te verlichten, maar deze maatregelen richten zich weinig op de directe vraag. Daardoor zullen de importvolumes van het land niet op korte termijn toenemen. De Chinese economie heeft afgelopen jaar zwaar gewogen op de olieprijzen. De importvolumes laten voor de zesde maand op rij een dalende trend zien.
Ondanks deze neerwaartse druk vonden prijzen steun in de overwinning van de nieuwe Amerikaanse president Donald Trump. Door die overwinning verwacht de markt strengere sancties tegen Iran en Venezuela, en dat kan de wereldwijde olietoevoer beperken. Brent Crude sloot de week af op een prijs van $73,87 per vat. WTI (West Texas Intermediate) eindigde op $70,35 per vat.
ARA
In de ARA-regio hebben de vrachttarieven een volatiele week achter de rug. Op weekbasis bleven ze echter vrijwel gelijk. November is rustig begonnen, met een beperkte vraag naar olie en vervoer. Door de beperkte vraag in de regio hebben schepen meer moeite met het vullen van hun vaarschema’s, wat heeft geleid tot enkele stilliggende schepen afgelopen weekend.
Desondanks vonden de prijzen enige ondersteuning in toenemende vertragingen in het gebied en de overwegend prompte aanvragen in de markt.
Rijn
De vrachttarieven op de Rijn zijn afgelopen week verder gestegen. De lagere waterstanden zorgen voor sterk gelimiteerde laadvolumes naar de meeste Rijnbestemmingen. Hierdoor zijn er meer schepen nodig om aan de vraag te voldoen.
Desondanks nemen veel marktspelers een afwachtende houding aan. Door de stijgende prijzen spreken de meeste hun voorraden in het achterland en Zwitserland aan voordat ze nieuwe olie importeren.
Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart
Weekoverzicht tankvaarttarieven – 11 november 2024
ARA 1.500-8.000 ton (prijs per ton) |
gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
vletwerk | €2,44 | €2,20 | €2,75 |
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam | €3,45 | €3,20 | €3,85 |
Antwerpen-Amsterdam | €4,48 | €4,20 | €4,75 |
Vlissingen-Antwerpen | €3,75 | €3,60 | €4,03 |
Vlissingen-Rotterdam | €4,06 | €4,00 | €4,25 |
Vlissingen-Amsterdam | €4,97 | €4,90 | €5,08 |
Gent-Vlissingen | €3,81 | €3,70 | €4,01 |
Gent-Antwerpen | €4,10 | €4,00 | €4,25 |
Gent-Rotterdam | €4,44 | €4,30 | €4,50 |
Gent-Amsterdam | €5,15 | €5,00 | €5,60 |
Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) | gemiddeld | gasolie | benzine |
Duisburg | €8,40 | €7,90 | €8,90 |
Dortmund | €11,00 | €11,00 | – |
Keulen | €11,90 | €11,40 | €12,40 |
Koblenz | €15,60 | €15,60 | – |
Frankfurt | €22,04 | €22,04 | – |
Mannheim | €22,60 | €22,10 | €23,10 |
Karlsruhe | €24,81 | €24,31 | €25,31 |
Straatsburg | €26,80 | €26,30 | €27,30 |
Bazel EUR | €29,62 | €29,12 | €30,12 |
Bazel CHF | 27,87 | 27,37 | 28,37 |