‘Zelfstandige ondernemers hebben, evengoed als consumenten, recht op bescherming tegenover grote klanten of leveranciers. Door een situatie van onevenwicht staan ze niet op voet van gelijkheid. Ik zal werk maken van die bescherming.’ Dat zei Kris Peeters maandag 28 september tijdens de viering van het 40-jarig bestaan van de Europese Schippers Organisatie. Het congres in de Ark in Antwerpen stond in het teken van (de kracht van) onafhankelijk ondernemerschap in de binnenvaart.
Gedragscode
De Belgische vicepremier en minister van Werk, Economie en Consumenten noemde de landbouw (‘die onder de kostprijs moeten verkopen’) en horecaondernemers (‘die met handen en voeten gebonden zijn aan brouwerijcontracten’). Ook in de binnenvaart is die ongelijkheid volgens hem aan de orde: van de individuele zelfstandige schipper tegenover de machtige verlader, die niet zelden een multinational is.
Peeters wil niet op voorhand alles van bovenaf opleggen. Binnen economische sectoren krijgen partijen eerst de kans onderling tot afspraken in bijvoorbeeld gedragscodes te komen. ‘Om zelf orde op zaken te stellen. Kunnen of doen zij dat niet, dan zal ik wel een regelgevend kader opleggen dat tot meer evenwicht moet leiden.’
Rendabele toekomst
Peeters ging een beetje voorbij aan het Europese karakter van de ESO en benadrukte vooral het belang van de binnenvaart voor België en ’s lands economie. ‘Ik ben er trots op dat België een binnenvaartland is en dat het marktaandeel van de binnenvaart tussen 2008 en 2012 steeg van 15 tot 25%. Indrukwekkend. Uw sector is simpelweg onmisbaar. Sterker nog: er is meer binnenvaart nodig.’
‘Dat betekent dat we de mensen die de schepen moeten varen, de kans geven om een rendabele toekomst uit te bouwen. De binnenvaart is bij uitstek een sector van zelfstandige ondernemers. Een ondernemersvriendelijk beleid is dan ook een binnenvaartvriendelijk beleid.’
Loonkosten
Peeters noemde de plannen voor de taxshift waaraan de federale regering in België momenteel werkt. Daarbij worden belastingen aangepast, wat resulteert in een lastenverlichting van 6 miljard euro. ‘De helft daarvan is voor de ondernemingen. Een belangrijke stap om de loonhandicap, die wij sinds 18996 hebben, op te heffen. We verlagen de werkgeversbijdrage van 32 naar 25%.’ De Belgische binnenvaartorganisaties en -ondernemers ervaren de loonkosten al jaren als concurrentienadeel ten opzichte van – vooral – hun Nederlandse collega’s.
Lees meer over het ESO-congres en de positie van particuliere binnenvaartondernemers in De Binnenvaartkrant van 6 oktober.