- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsKosten dalen ook in 2014 voor meeste schepen

Kosten dalen ook in 2014 voor meeste schepen

- Advertentie -

Delen

In 2014 dalen voor de meeste scheepstypen de kosten. Dat is met name te danken aan de lagere kapitaalkosten. De kosten in de binnenvaart daalden ook in 2013 al. Ook toen had de afname van de kapitaalkosten een gunstige invloed. Daarnaast vielen ook de brandstofkosten mee ten opzichte van 2012.

Die conclusies zijn te trekken uit de nieuwste kostenrapportages voor de binnenvaart die Panteia/NEA jaarlijks opstelt. Dat doet het onderzoeksbureau in opdracht van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart.
De totale kostendaling varieerde in 2013 per type schip tussen de 0,0 en 3,9 procent (uitgaande van een zelfde aantal reizen). De grootste daling in de kosten is te zien bij (grote) schepen met relatief veel kapitaalkosten en de schepen die relatief veel vaaruren maken (continuvaart), waarbij het aandeel brandstofkosten in de totale exploitatiekosten groot is (bijvoorbeeld in de tankvaart en de duwvaart).

Verzekerde waarde daalt
In 2013 zijn belangrijke kostencomponenten gedaald. De brandstofkosten namen met 6,5 procent af ten opzichte van 2012. De kapitaalkosten zijn sterk gedaald door de afname van zowel de rentekosten (-10,2 procent) als de verzekerde waarde van schepen (-3procent). Het gemiddelde 5-jaars renteniveau laat de laatste jaren een dalende trend zien. De verzekerde waarde is voor het eerst gedaald sinds Panteia/NEA deze kostenpost bijhoudt. Eerder daalde de marktwaarde van schepen al.
De verzekeringsmaatschappijen in de binnenvaartsector hebben in 2013 zowel de verzekerde waarde als de verzekeringspremie naar beneden bijgesteld. Aan de andere kant steeg de assurantiebelasting per 1januari 2013 van 9,7 naar 21 procent. Daardoor zijn de verzekeringskosten alsnog het sterkst gestegen van alle kostenposten: 5,4 procent. De overige kostencomponenten stegen tussen 1,1 en 2,5 procent.

Gasolieprijs
In 2014 verwacht Panteia/NEA een ontwikkeling in de totale exploitatiekosten tussen -2,8 en +0,2 procent, afhankelijk van het type reis en type schip. Ook nu komt de daling voornamelijk uit de lagere kapitaalkosten. Verwacht wordt dat zowel de verzekerde waarde (-5,0 procent) als de rentekosten (-8,0 procent) dit jaar zullen dalen.
‘De werkelijke ontwikkeling van de gasolieprijs zal scherp gevolgd moeten worden’, merken de onderzoekers op. ‘Op basis van de raming van het Centraal Planbureau (CPB) wordt in 2014 een daling van 2,2% verwacht ten opzichte van 2013. Echter, de component ‘brandstofkosten’ is behoorlijk onvoorspelbaar en schommelt sterk afhankelijk van de omstandigheden die de wereldwijde oliemarkt bepalen.’

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -