Koninklijke zegen voor sluis Ternaaien

0

20 jaar nadat Nederland en Wallonië een akkoord bereikten over de bouw van een nieuwe sluis in Ternaaien, is het kunstwerk zo goed als klaar. Ook het trimodale platform Trilogiport in de haven van Luik staat eindelijk in de startblokken. Afgelopen vrijdag heeft de Belgische koning Filip beide projecten officieel ingehuldigd.

De hoeveelheid Waalse ministers die bij de inhuldiging aanwezig waren, onderstreepte het belang van deze twee infrastructuurprojecten voor de binnenvaart en de Waalse economie. Steeds meer Walen werken in de logistieke sector en veel Waalse bedrijven verdienen hun geld met export. Ze zijn aangewezen op goede verbindingen met het buitenland en degelijke infrastructuur, zei Waals minister-president Paul Magnette.

 

Europese schakel

Over de Waalse vaarwegen wordt jaarlijks zo’n 40 miljoen ton vervoerd. Als het aan de Waalse minister van Openbare Werken Maxime Prévot ligt, komt daar tot 2020 nog eens 10% bij. Hij zet in op het verbeteren van de Waalse vaarwegen en de integratie ervan in het Europese vaarwegennet.

De vierde sluis in Ternaaien is hier een voorbeeld van. Die verbindt Wallonië via de Maas met Nederland en de Rijn-Main-Donaucorridor. Het Albertkanaal vormt de connectie richting Vlaanderen en Frankrijk.

Nederland en Wallonië besloten 20 jaar geleden de sluis te realiseren en hebben het project samen gefinancierd, met hulp van de Europese Investeringsbank. Het project kreeg ook Europese subsidie. De bij de inhuldiging aanwezige Nederlandse verkeersminister Melanie Schultz van Haegen zei dat de sluis de positie van België en Nederland als logistiek platform en toegangspoort tot Europa versterkt.

 

(foto's: Giel Buntinx)
(foto’s: Giel Buntinx)

9.000 ton

De bouw van de 225 meter lange en 25 meter brede sluis startte in de zomer van 2011 en was deze zomer klaar. Na de nodige tests is de sluis nu bijna helemaal klaar. Ze kan 9.000 ton schutten: twee koppelverbanden van 4.500 ton of vier schepen van 2.000 ton. Tot nu toe konden slechts schepen tot 2.000 ton het sluizencomplex in Ternaaien passeren.

De vierde, grote sluis biedt een antwoord op de stijgende goederenstromen en zal ook de wachttijden voor de binnenvaart reduceren. Ieder jaar passeert zo’n 11 miljoen ton goederen het sluizencomplex in Ternaaien. Daar kan vanaf nu 500.000 ton per jaar bijkomen.

Bij de bouw van de sluis is de nodige aandacht besteed aan het milieu. Op het complex staat een hydro-elektriciteitscentrale.

 

Trilogiport

Trilogiport, het nieuwe logistieke platform langs het Albertkanaal in Luik, wordt begin volgend jaar operationeel. Het in 2003 gelanceerde project is gefinancierd door de Waalse overheid en de haven van Luik. Europa droeg 9 miljoen euro bij.

Het 120 hectare grote logistieke platform moet een ‘logistieke trekpleister’ worden in het hart van Europa, met goede verbindingen naar Rotterdam, Antwerpen en Duinkerke. TrilogiPort gaat naar verwachting 2.000 directe en indirecte banen creëren.

Het hart van Trilogiport vormt de containerterminal van DP World aan het Albertkanaal. Daarnaast zijn er een logistieke zone, een haventerrein en een natuurgebied. De binnenvaart en het spoor kunnen volgens berekeningen de komende jaren 200.000 containers van en naar Trilogiport brengen.

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.