- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsKoninklijke opening verkeerscentrale Rotterdam

Koninklijke opening verkeerscentrale Rotterdam

- Advertentie -

Delen


Door het plaatsen van twee enorme keycards openden prinses Margriet en prof. Pieter van Vollenhoven donderdagmiddag 21 oktober gezamenlijk de Verkeerscentrale Rotterdam. Aansluitend kreeg het echtpaar een uitgebreide rondleiding met uitleg van havenmeester René de Vries over het werk van de verkeersbegeleiders.

De nieuwe centrale aan de Oude Maasweg in de Botlek is ontworpen door Broekbakema. Het Rotterdamse architectenbureau was ook verantwoordelijk voor de karakteristieke walradarposten uit de jaren ‘80. De nieuwe centrale is gebouwd om de toren van de vorige Verkeerscentrale Botlek. Het uiterlijk van het bestaande gebouw uit 1988 had veel weg van een vuurtoren. Nu is een futuristisch deel aangebouwd, met veel glas en een panoramisch uitzicht rondom. Aannemer was J.P. van Eesteren.

Op deze locatie is het werk van de vroegere verkeerscentrales Stad en Botlek samengevoegd. Dat maakt een efficiëntere begeleiding van het scheepvaartverkeer in de Rotterdamse haven mogelijk.
Het havengebied van Rotterdam bestrijkt een gebied van 100 kilometer; vanaf het begin van de Eurogeul, 57 kilometer voor de kust, tot en met de Van Brienenoordbrug. Daarin arriveren jaarlijks ongeveer 35.000 zeeschepen en 130.000 binnenvaartschepen. Die zijn gezamenlijk goed voor circa één miljoen scheepvaartbewegingen.

Verkeersbegeleiding

Havenbedrijf Rotterdam is verantwoordelijk voor de veiligheid en orde in de haven. Daartoe heeft het onder andere circa 100 verkeersbegeleiders in dienst. Zij maken daarvoor gebruik van meer dan 30 radars en werken in twee verkeerscentrales: de nu geopende in de Botlek (Verkeerscentrale Rotterdam) en die in Hoek van Holland. De laatste is nu aan de beurt voor een grondige modernisering. Als dat in 2011 achter de rug is, is het Havenbedrijf voorbereid om de verwachte toename van het scheepvaartverkeer met de huidige hoge graad van veiligheid te blijven afhandelen.

Voor de verkeersbegeleiding is de Rotterdamse haven ingedeeld in elf zogenoemde VTS-sectoren. (VTS is een afkorting van vessel traffic services, oftewel verkeersbegeleiding.) Op de Verkeerscentrale Rotterdam zijn zes sectoren ondergebracht, die het gedeelte van de haven beslaan tussen de Van Brienenoordbrug, de Maeslantkering en net voorbij de Spijkenisserbrug.

Speciale band
De banden tussen de Rotterdamse haven en het Koninklijk Huis zijn van oudsher zeer hecht. In het bijzonder geldt dat voor prinses Margriet. Als petekind van de Koopvaardij had ze tot de demping in 2001 haar eigen Prinses Margriethaven in het Eemhavengebied. Op dit moment werkt het Havenbedrijf aan de aanleg van een nieuwe Prinses Margriethaven op de Maasvlakte 2. Daar komen ook de Amaliahaven, Alexiahaven en Arianehaven. Prinses Margriet opende in 2001 ook het World Port Center, het huidige hoofdkantoor van Havenbedrijf Rotterdam. Haar vader, prins Bernhard, stelde in 1956 de eerste Rotterdamse walradar in gebruik.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -