Bij controles door de Zeehavenpolitie op afvaltransport bleken binnenvaartondernemers niet schuldig aan grote overtredingen. Wel ontbraken in enkele gevallen de juiste papieren bij EVOA-container en kregen negen eigenaren een bestuurlijke waarschuwing.
Samen met het KLPD, de Douane, het Havenbedrijf Rotterdam en Inspectie Transport en Leefomgeving zijn van 12 tot en met 15 november in de Rotterdamse haven controles uitgevoerd op de zeevaart, containers en binnenvaartschepen. Ze maakten deel uit een internationale actie met alle landen die zijn aangesloten bij Aquapol.
Geen documenten
Tijdens de slotdag werden containerschepen in de binnenvaart gecontroleerd op het vervoer van EVOA-afval. In de gehele Rotterdamse haven werden negentien schepen gecontroleerd. Zeven containers werden geblokkeerd voor nader onderzoek, omdat de juiste documenten ontbraken. Daarnaast zijn negen bestuurlijke waarschuwingen uitgereikt.
De Waterpolitie controleerde die donderdag 15 november ook vier drogeladingschepen op EVOA-afval. Er werden geen overtredingen geconstateerd. Wel bleek dat één persoon stond gesignaleerd voor een openstaande boete, die hij prompt betaalde.
Twee binnenvaartschepen die eerder in de week werden gecontroleerd op naleving van het scheepsafvalstoffenbesluit (CDNI) hadden hun zaakjes op orde.
Onverklaarbaar
Aan boord van de zeeschepen werden opsporingsonderzoeken verricht naar handelingen in de machinekamer met olie- en waterresiduen, zodat kon worden vastgesteld of er illegaal was geloosd. Bij dit onderzoek worden peilingen gedaan in de machinekamergebonden olie- en afvaltanks. Bekeken wordt of de hoeveelheden met elkaar overeenkomt.
Op twee van de vier gecontroleerde zeeschepen zijn verschillen vastgesteld, die niet verklaard konden worden. Hiervoor zijn processen-verbaal opgemaakt.
(foto Zeehavenpolitie)
EVOA
EVOA-controles richten zich op het volgens de regels overbrengen van afvalstoffen binnen, naar en uit de Europese Gemeenschap. Zo kent Engeland bijvoorbeeld geen afvalverwerkingsbedrijven en wordt het afval van Engeland per schip overgebracht naar Nederland om hier te worden verwerkt. Om te bepalen of dit volgens de regels gebeurt hebben Zeehavenpolitie, Douane en ILT dinsdag op de Vulcaanweg de containers van drie ferryschepen met in totaal 50 afvalcontainers gecontroleerd. Hierbij is gebruik gemaakt van de backscatter van de Douane, zijn gasmetingen uitgevoerd en zijn containers fysiek gecontroleerd. De controleurs constateerden vooral lichte overtredingen, die met een bestuurlijke waarschuwing werden afgedaan. Twee transporten werden geblokkeerd, omdat er geen juiste vervoersdocumenten aanwezig waren.
Te zwaar beladen
De derde dag stond in het teken van afvaltransport over de weg, metaalafvallen en metaaldiefstal en het vervoer van gevaarlijke stoffen. Samen met de ILT, Douane en Spoorwegpolitie, RMT heeft de Zeehavenpolitie 39 vrachtwagencombinaties en busjes gecontroleerd. Er zijn diverse bekeuringen uitgeschreven voor te zwaar beladen voertuigen (drie keer) en gladde banden.
Een Bulgaarse chauffeur vervoerde bedrijfsmatig afval zonder vergunning. Hiervoor kreeg hij een schikkingsvoorstel van 2.000 euro. De man had dat geld niet, waarna zijn bestelbus in beslag werd genomen. In totaal werd voor ongeveer 10.000 euro aan boetes uitgeschreven.
Bij de controle zijn diverse waarschuwingen gegeven voor onjuiste vervoersdocumenten tijdens EVOA-afvaltransporten en stuwage. Een afvaltransport naar België had niet de juiste papieren voor dit transport. De lading bleek bovendien vervuild te zijn. Na overleg met de Belgische autoriteiten is besloten de container in Antwerpen verder te onderzoeken.