- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsKlachten over sluis Wijnegem

Klachten over sluis Wijnegem

- Advertentie -

Delen

Op initiatief van Kris Verschraeghen (ms Calcit 5) hebben verschillende schippers bij NV De Scheepvaart hun beklag gedaan over het gebrek aan assistentie op het sluizencomplex van Wijnegem. Het bedieningspersoneel neemt daar sinds 1 maart alleen nog maar meertouwen aan als de schipper hier uitdrukkelijk om vraagt. Verschraeghen vreest dat dit zal leiden tot oponthoud en gevaarlijke situaties.

NV De Scheepvaart bracht de sector in februari via een elektronisch scheepvaartbericht op de hoogte van de nieuwe regeling, maar volgens Verschraeghen ontvangen veel schippers deze berichten niet. Ook vraagt hij zich af of anderstaligen op de hoogte zijn van de nieuwe regeling.
Bovenal vindt hij de nieuwe manier van werken op de sluis van Wijnegem gevaarlijk: “Het verzetten van meertouwen tijdens het vullen van de sluis is door de stroming een gevaarlijke onderneming. Het zal leiden tot schades aan de sluis en aan de schepen die op dat moment niet of slecht afgemeerd in de sluis liggen. Ook levert het gevaarlijke situaties op voor het dekpersoneel.”
Verschraeghen wijst er ook op dat schippers tijdens het opschutten niet gelijktijdig meertouwen kunnen verzetten en naar het ontvangstkantoor kunnen gaan om de scheepvaartrechten te betalen. “Men is dus verplicht te wachten tot men opgeschut is om naar het ontvangstkantoor te gaan. Ongeduldige schippers zullen toch gaan betalen en daardoor niet afgemeerd liggen. Sommigen zullen hun schip onderbemand in de sluis achterlaten om te gaan betalen.”

“Niet goed gecommuniceerd”
Bij NV De Scheepvaart heeft klachtenbehandelaar Willy Vandeurzen verschillende mailtjes van boze schippers ontvangen. “Wij nemen alle klachten ernstig”, aldus Vandeurzen, die de klacht intern gaat bespreken met collega’s.
Vandeurzen geeft toe dat er niet al te best over de nieuwe maatregel is gecommuniceerd. “In het bericht dat wij hebben verstuurd staat bijvoorbeeld nergens hoe men kan vragen om assistentie te verlenen. Ik ga er op aandringen om in de toekomst eenvoudiger en duidelijker te communiceren. We maken momenteel ook werk van een toegankelijkere klachtenprocedure. Vroeger konden schippers klachten uitsluitend noteren in het klachtenboek dat op de sluis ligt. Tegenwoordig kan men ook per brief of e-mail aan ons doorgeven op welke punten wij onze dienstverlening kunnen verbeteren.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -