Bavaria, Heinz, Aviko en Mars kozen recent voor het duurzaam vervoer over water. Dat is uitgebreid in de media verspreid. Om ook de overheid bewust te maken van de duurzame troef en het toekomstperspectief van de binnenvaart heeft het BVB op ludieke manier aandacht gevraagd voor het vervoer over water.
(foto’s BVB)
Op woensdag 6 februari heeft het BVB in Den Haag voorafgaand aan het Algemeen Overleg Binnenvaart aan de aanwezige leden van de vaste Kamercommissie van Infrastructuur en Milieu een kistje overhandigd. In dit kistje niet de te verwachten wijn, maar een fles Heinz-ketchup, een Marsreep, een schort van Aviko en een flesje Bavariabier.
Allemaal producten die dus sinds kort vervoerd worden over het water. Hiermee wordt onderstreept dat de keuze voor the Blue Road in de praktijk steeds grotere mate leeft in het Nederlandse bedrijfsleven. Een positieve ontwikkeling voor de sector die zich in zwaar weer bevind. Middels het kistje hoopt het BVB dat de binnenvaart op de politieke agenda blijft.
Heinz vond het idee van het kistje zo leuk dat ze speciaal voor in de kistjes flessen met aangepaste etiketten hebben laten maken. Op het etiket: "Duurzaam vervoerd over water". Een toekomstdroom is natuurlijk dat er velen producten in de winkelschappen komen met een dergelijke boodschap op het etiket.
Evaluatie Wereld van de Binnenvaart
Seizoen 2 van Wereld van de Binnenvaart zit er alweer op. Zaterdag 26 januari is de laatste aflevering uitgezonden. In deze uitzending een bezoek aan TATA Steel in IJmuiden, dat samen met de PTC een nieuw, innovatief laadproces heeft ontwikkeld voor het vervoeren van rollen staal.
In een eerdere aflevering kwam Aviko aan het woord, die hun keus voor vervoer over water hebben toegelicht. Beide items heeft het BVB tot stand gebracht in samenwerking met de betrokken partijen en met steun van ondernemers uit de markt.
Gemiste afleveringen kunt u bekijken op www.wereldvandebinnenvaart.nl. De twee items waaraan het BVB heeft meegewerkt kunt u op onze website bekijken. Wij hebben een aparte pagina voor Wereld van de binnenvaart. Hier kunt u tevens zien welke ondernemers hebben bijgedragen bij het tot stand komen van de items.
Het BVB is erg benieuwd naar uw mening over het programma. Om te kijken of het geslaagd was en of het wellicht voortgezet kan worden, willen we graag het programma evalueren. Uw mening is hiervoor van groot belang. We zouden u dan ook willen vragen een korte vragenlijst in te vullen. Op de website van het BVB kunt u de vragenlijst vinden.