Jubilerende rederij Muller neemt Dordt in Stoom op sleeptouw

0

Een sleepboot van rederij Muller Dordrecht zal vrijdag 25 mei de traditionele vlootschouw van Dordt in Stoom aanvoeren. Muller Dordrecht is al 33 jaar sponsor van het stoomevenement en levert al vanaf het begin diverse sleepboten en pontons voor het evenement.

“Dit jaar is de vlootschouw extra feestelijk, want dit jaar viert ons familiebedrijf haar 100-jarig bestaan”, aldus algemeen directeur Bram Muller.  Op de te slepen graanelevator zal vrijdag een groot spandoek worden ontrold met de tekst: Muller 100 jaar.

De familie Muller is al meer dan 240 jaar actief in de scheepvaart, die sinds 1776 als een rode draad door alle generaties Muller heen loopt. “Het was mijn grootvader Teunis Muller die Rederij T. Muller in 1918 oprichtte”, vertelt Bram Muller. “Honderd jaar later werkt Muller Dordrecht voor een groot aantal toonaangevende (Internationale) bedrijven.”

In 2018 telt het bedrijf 101 vaste medewerkers. In het piekseizoen (tweede en derde kwartaal) komen daar nog eens vijftig medewerkers via uitzendbureaus bij. De vloot bestaat uit twaalf sleepboten en zeventien zwareladingpontons.

Bram Muller: “Het was mijn grootvader Teunis Muller die Rederij T. Muller in 1918 oprichtte.” (foto Muller Dordrecht)

Smokkeljager

De geschiedenis van Muller Dordrecht begint na de Eerste Wereldoorlog, toen er veel werd gesmokkeld. Bram Muller: “Sleepboot En Avant 3 werd veelvuldig ingezet als smokkeljager. Begin jaren 20 werd er veel gesleept naar de Ruhr en naar Zeeland. Een aantal jaren later raakte de rederij betrokken in de natte aannemerij en vormde deze bedrijfstak meer en meer een belangrijke inkomstenbron.”

Tijdens de Tweede Wereldoorlog probeerde Teunis Muller zijn sleepboten voor de Duitsers te verstoppen in de Biesbosch. Uiteindelijk werden ze gevorderd en ingezet bij de Duitse Kriegsmarine. Later zijn de sleepboten teruggevonden in Hamburg.

Na de Tweede Wereldoorlog komt de wederopbouw. Tal van bruggen waren door de Duitsers gebombardeerd of opgeblazen en moesten daardoor vervangen worden. De rederij werd op dat moment specialist in het vervoeren en invaren van deze brugdelen.

 

Zwareladingpontons

In de jaren 70 werden de baggeractiviteiten voor een groot gedeelte verlegd naar binnengaatse werkzaamheden voor de olie- en gasindustrie. In die tijd was het werk voor de natte aannemerij in Nederland voor een groot stuk opgedroogd.

“In 1983 werd Hak Zwaar Transport overgenomen en omgedoopt naar Muller Zwaar Transport”, aldus Bram Muller. “Op dat moment zijn we ook van start gegaan met het vervoer van zware, volumineuze ladingen op eigen zwareladingpontons over water. In 1987 hebben we de havensleepdiensten van Smit in de havens van Dordrecht en Moerdijk overgenomen.” Dat ging om de sleepbootassistentie voor zeeschepen die de havens van Dordrecht en Moerdijk aandoen.

 

Offshore

In de jaren 90 ging Muller meer en meer internationaal opereren. Na 2010 wijzigde het bedrijf de strategie door meer offshore (olie, gas en wind) te gaan werken met grote zeegaande sleepboten en pontons.

“We hebben als rederij de afgelopen jaren een stevige groei doorgemaakt en een sterke positie in deze bedrijfstak veroverd.” Muller Dordrecht heeft de ambitie de komende jaren verder te groeien en met de vierde generatie reeds werkzaam in het bedrijf heeft men veel vertrouwen in de toekomst.

foto boven: Peter Bos

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.