- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwJongste werf van Nederland bouwt eerste gastanker

Jongste werf van Nederland bouwt eerste gastanker

- Advertentie -

Delen

Shipyard Constructions Hoogezand Nieuwbouw (SCHN) BV leverde haar eerste nieuwbouw gastanker op. Deze ‘jongste werf van Nederland’ aan het Winschoterdiep wordt gerund door Bouko Meijer en Roelof Kregel.

De Bayamo is een Liquefied Petroleum Gas Carrier type 2PG met een lengte van 87,18 meter en een breedte van 14,80 meter. De coaster heeft een laadvermogen van 2.700 kubieke meter en wordt aangedreven door een 1345 kW sterke Mitsubishi S8U-MPTK. Vaargebied wordt naar verwachting met name Noordzee, Oostzee en Scandinavië. Inmiddels is het casco van het identieke zusterschip Brisote in aanbouw. Dat wordt naar verwachting begin november te water gelaten.

Veiligheid
Aan de tankers voor gastransport van ’s werelds grootste raffinaderijen worden hoge veiligheidseisen gesteld. Zo zijn de leidingsystemen zowel elektronisch als mechanisch beveiligd. “Wij bouwen voor een lange levensduur van minimaal 25 jaar”, vertelt Kregel.
De ontwikkeling en bouw van de Bayamo vergden veertien maanden. Bijzonder was dat de ontwikkelingsfase doorliep tijdens de cascobouw. “Het tekenen en bouwen zat heel dicht op elkaar, wat als voordeel had dat aanpassingen snel gedaan konden worden”, zegt Meijer. “Deze manier van werken kon alleen dankzij de uitstekende samenwerking en verstandhouding tussen de ontwerper, de werf, de opdrachtgever en klassebureau Veritas.”

 

SCHN
SCHN bouwt zowel zee- als binnenvaartschepen en verzorgt daarnaast reparatie- en renovatieprojecten. De kern van de ploeg van zo’n 45 medewerkers is al jaren werkzaam op deze locatie. “Een mooie, homogene groep ervaren vaklui”, zegt Kregel. “Op deze locatie zijn de afgelopen jaren onder meer de nieuwe duwboten Thera en Toba gebouwd.”
SCHN verzorgt nieuwbouwprojecten van louter cascobouw tot complete bouw inclusief ontwerp en afbouw. Meijer: “Of reders nou het complete project uit handen willen geven of zelf hun ontwerp of inkopen en onderaannemers willen meenemen, alles is mogelijk. Wij zijn in dit opzicht volledig flexibel en passen ons aan bij de wensen van de klant.”
“SCHN onderscheidt zich daarnaast in klantvriendelijkheid. De lijnen zijn kort en de contacten tussen opdrachtgever en werf heel direct. ,,Wij reageren snel en lossen problemen direct op’’, zegt Meijer. “Als eindverantwoordelijken lopen wij hier zelf dagelijks rond op de werkvloer, zodat wij voeling houden met de dagelijkse praktijk. Wij houden van een ontspannen manier van samenwerken.”
Meijer roemt de samenwerking met alle onderaannemers bij de bouw van de Bayamo. “De samenwerking is van het grootste belang. Je bouwt een schip samen, het is pas af als de schilder er uit is”, zegt hij. “Daarom werken wij graag met onderaannemers die met elkaar meedenken en elkaar helpen als het nodig is.”

Beproefde partners
De Bayamo is ontworpen door scheepsbouwkundig engineering- en designbureau Ankerbeer in Kolham, waarmee de werfeigenaren al vaker met goed gevolg zaken deden. Ook de overige onderaannemers zijn beproefde partners. Zo verzorgde Esmé Interieurbouw in Groningen de scheepsbetimmering en kwam de elektra voor rekening van Hoogendijk Scheepselectro uit Krimpen aan den IJssel.
De installaties voor beluchting, ontluchting en afvoer werden geleverd en geïnstalleerd door ClimaLogic uit Sliedrecht, terwijl Marine Service Noord in Hoogezand de machinekamerinbouw en piping voor zijn rekening nam. JB Isolatie uit Groningen verzorgde de isolatie.

Maprom Engineering
Maprom Engineering in Dordrecht leverde voor de Bayamo de zeewaterbestendige, bronzen watergesmeerde voor- en achterafdichting voor de schroefas, waarbij de voorafdichting is voorzien van noodafdichting.
Ook de temperatuurgecorrigeerde NCB-asloopbussen zijn afkomstig van Maprom. Deze bussen, die worden gebruikt als tegenloopvlak van de voor- en achterlagers, zijn aan één zijde voorzien van epoxy adaptorgroeven voor het (epoxy-)coaten van de as. Verder leverde Maprom rubberen staaflagers voor de voor- en achterzijde van de schroefas en diverse componenten het smeersysteem, zoals twee pompen, voorzien van BV-keur, een doorstroomschakelaar, een zelf­bewakende ultrasone niveauschakelaar en manometers.
Het milieuvriendelijke, duurzame, betrouwbare en eenvoudige materiaal werkt zonder calamiteit en is vrijwel onverslijtbaar. Waar Mapron oorspronkelijk alleen componenten leverde, berekent, tekent en levert het bedrijf de laatste jaren complete afbouwpakketten van koppelflens tot schroef.
Maprom ontwikkelt, tekent, realiseert, begeleid en levert wereldwijd. De Dordtse firma staat in het adresboek van ondernemingen in de zee- en binnenvaart, offshore, baggerij en ijsbrekers die duurzame kwaliteit claimen.

(Jan Johan ten Have)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -