IVR: "Gebruik straks alleen EN590"

0

De Internationale Vereniging het Rijnschepenregister (IVR) waarschuwt haar leden een juiste keuze uit brandstoffen te maken als in 2011 het gebruik van zwavelvrije brandstof verplicht is. Volgens de IVR is in beginsel alleen brandstof die voldoet aan de Europese norm EN590 geschikt.

De Europese Commissie heeft wel de verplichting voor de binnenvaart ingevoerd, maar stelt geen voorschriften aan de te kiezen brandstof. Dat is aan de markt overgelaten. Volgens de IVR is uit onderzoek – onder meer in eigen opdracht – gebleken dat weinig zwavelvrije brandstoffen zo maar op elk binnenschip gebruikt kunnen worden.
Volgens de IVR is alleen brandstof die voldoet aan de Europese norm EN590 in beginsel geschikt. Ook schepen met ‘moderne’ motoren kunnen beter van die brandstof gebruik maken dan van andere, , aldus de organisatie. “Het voordeel ervan is dat deze brandstof een goede smeeroliefunctie voor de motor heeft, waardoor de levensduur van de motor wordt verlengd. Voor de meeste moderne motoren geldt het gebruik van EN590 ook als voorwaarde voor garantie op de motor.”

Duurder
Al eerder sloten de Nederlandse binnenvaartorganisaties met het ministerie van Verkeer en Waterstaat een akkoord om, zo mogelijk in geheel Europa, op EN590 over te schakelen zodra de eis van zwavelvrije brandstof in de binnenvaart van kracht zal zijn. Een nadeel van EN590 is dat de brandstof duurder is dan de meeste andere brandstoffen.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.