Binnen het jaar alweer een nieuwe Isa bij Damen Hardinxveld? Hebben Willem-Harm en Miranda Mastenbroek wellicht de loterij gewonnen? Nee, het zit anders. Er moet gewoon betaald worden, maar ISA Towage BV is met een splinternieuwe shoalbuster 3209 wél in de prijzen gevallen.

Vorig jaar 9 december doopte dochter Isa Mastenbroek bij Ship­yard Damen de nieuwe shoalbuster 2709 van haar vader. Een maand later assisteerde de Isa met kabels leggen in de Oostzee voor opdrachtgever Bohlen & Doyen. Een uitstekende boot en de opdrachtgever was tevreden, maar voor nieuw werk zou een dikke 10 ton trekkracht méér ook welkom zijn geweest.

 

Deal

Dan belt directeur Jos van Woerkum van Damen Shipyards Hardinxveld met de vraag: “Is de Isa te koop?” Hij vertelt in onderhandeling te zijn met een klant voor een shoalbuster 2709 die hem eigenlijk de volgende dag al nodig had. “Voor jou kunnen we heel snel een 3209 vaarklaar maken!”

Overleg met het thuisfront, aan boord, met de bank en met de opdrachtgever pakte positief uit. “Dat gaan we doen”, was het antwoord. Mastenbroek ruilde zijn ‘twee punt nul’ in en kreeg er – nou ja, krijgen – een ‘drie punt nul’ voor terug. Ziedaar waarom echtgenote Miranda op 17 november de eer had om opnieuw een Isa te dopen.

Willem-Harm en Miranda Mastenbroek en hun kinderen Levi en Isa.

Waardevast type

“Zoiets is geluk, het kwam geheel onverwacht maar erg goed uit”, aldus Willem-Harm Mastenbroek. Als De Binnenvaartkrant praaiden we hem tijdens vakbeurs Europort in Ahoy op de Damen-stand. “We zijn er reeds mee in de vaart en hebben naast wat kort werk voor Landfall Marine Contractors al een dok van Vlissingen naar Rotterdam gesleept.”

“Alles is royaler, de brug is nu verhoogd en de diepgang is groter. In vergelijk met de 2709 ligt het zwaartepunt gunstiger. Vooral bij zeegang is dat beter. Door de 5 meter extra lengte heeft het schip een ander zeegedrag. Hij hobbelt overal overheen, de kopjes blijven op tafel.”

“Het zijn gevraagde schepen, een type dat wereldwijd in het bestand van aannemers voorkomt en daardoor waardevast. Trots materiaal!”

 

Een firmavlag is eigenlijk overbodig

De boeiing en de flying bridge hebben opnieuw een wijnrood signaal en, eveneens gebruikelijk bij de familie Mastenbroek, als thuishaven Wijk Bij Duurstede. De ambitie om het mooi te maken is in alles zichtbaar: “De jongens hebben daar lol in en zelf weet ik uit ervaring dat als het eenmaal glad is, er mee werken een plezier is”, zegt Willem-Harm. “We hebben een prima eigen crew, ze zijn al negen, zeven en vier jaar aan boord. Daarnaast zijn er twee van Crewing Agent. Allemaal blijvers!”

Willem-Harm Mastenbroek is een telg uit een varensfamilie. Hij startte zijn sleepvaartcarrière in dienst van Jack van Dodewaard. In 2007 liep de eerste Isa van de helling. Rinus Hubregtse was hierin zijn compagnon. Nu hij er alleen voor staat, zegt hij dat dit mogelijk is geworden door de hulp van Rinus.

Volgens vriend/collega Naftali Blokzijl “is Willem-Harm een doordouwer. Zijn instelling is altijd ‘u vraagt, wij draaien’. ‘Nee’ bestaat bij hem eigenlijk niet, of het moet echt niet meer kunnen. Waar een ander het niet meer ziet zitten gaat Willem-Harm door en vindt meestal een oplossing. Ik heb een jaar samen met hem gevaren. En ze zeggen weleens dat je niet met vrienden moet samen werken, maar bij ons hoeft er geen wrijfhout tussen.”

 

Damen Shipyards

Op de vraag of dit een standaard schip is, antwoordt Jos van Woerkum: “Het casco ja. Betreffende de invulling en uitvoering heeft Mastenbroek zo zijn eigen ideeën.” Nooit appels met peren vergelijken; equipement kan erg verschillend zijn in uitvoering en in prijs.

Hoeveel tijd is nodig van casco tot oplevering? “Als het moet, zetten we er een tandje bij en is dat een kwestie van weken. Klantspecifieke wensen pakken we direct aan. Met klanten die bovenop hun werk zitten en zelf aan het roer staan, kun je opschieten.”

Willem-Harm is zeer tevreden over het resultaat. “De onderhandeling was dit keer bijzonder, maar altijd zeer open.”

 

Techniek

ISA heeft als afmetingen 32,27 x 9,35 meter en 4,40 meter holte. Het vaartuig is onder Bureau Veritas gebouwd met classificatie I* Hull – Mach Tug unrestricted service AUT-UMS. Twee 3512 CTA/HD-Caterpillars leveren in totaal 2.610 bkW en zetten tijdens de proefvaart 51,6 bollard pull op de klok. De motoren draaiden hierbij op 93 procent belasting, aldus Willem-Harm.

De Isa is uitgerust met een enorme HS Marine-kraan (AKC 210 16 HEA 4- 9 ton op 16 meter). De anchor-handling/towing winch trekt 100 en 50 ton. De houdkracht meet 150 ton. Als leverancier van het communicatie- en navigatiesysteem tekent Radio Holland.

tekst en foto’s: Johan de Witte

 

 

 

 

Article bottom ad

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.