- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekInteressante handel

Interessante handel [Steken onder water]

- Advertentie -

Delen

U bent het vast alweer vergeten, maar de Europese binnenvaart ging ruim een decennium lang gebukt onder flinke boetes die moesten worden betaald om nieuwe ruimte aan de vloot toe te voegen. Met de boete kocht je de plicht af om evenveel oude tonnen te slopen als dat je ging nieuwbouwen. Die afkoopsom werd in een apart reservefonds gestort.

20 jaar geleden stelde ITV-voorzitter Karel Verberght in het huisblad van die vereniging voor om dat geld terugvorderbaar te maken als je later alsnog oude schepen liet slopen. Als dat voorstel was doorgevoerd, zouden we de afgelopen 15 jaar heel wat discussie over de bestemming van het reservefonds zijn misgelopen.
Vanwaar dat voorstel? In 1989 bleek de markt ondanks de regeling heel goed in staat om gewoon door te gaan met nieuwe schepen bouwen. Toen de goedkoopste slooptonnage weg was, werd de boete grif betaald als een ondernemer dacht dat hij met een nieuw schip geld kon verdienen. Veelzeggend was de kritiek van toenmalig CBRB-directeur Hans van der Werf in Weekblad Schuttevaer op het idee van Verberght: de slooptonnage blijft te duur want dan storten zich marktpartijen op die ‘interessante handel’.
Verrassend voor een vrije markt-adept. Begrijpelijk, want in 1992 had de binnenvaart door dat die sanering een feest was voor de scheepshandel. De markt bleek niet zo maakbaar als gedacht.

Letterlijk was de sanering een succes: voor veel oude schepen waren nieuwe in de plaats gekomen. Het draagvlak bij de schippers was echter gebouwd op de belofte van evenwicht tussen vraag en aanbod. De overcapaciteit zou verdwijnen. Vergeet het maar. Er kwam door de sloopbijdrage af te kopen meer tonnage en die tonnage was ook nog efficiënter (capaciteitverhogend). Waren die miljoenen dan weggegooid geld? Och, er ligt toch een schitterende nieuwe vloot, waarvoor deels ruimte was gemaakt door de oude schepen te slopen. Veel eigenaren van oude schepen konden hun loopbaan beëindigen: de sociale saneringsgedachte.

Karel Verberght had in 1992 gelijk dat in zijn voorstel de vloot niet uitbreidt. Het was echter in Brussel vloeken in de kerk om te roepen om een slot op de markt. Dat is het nog en wie in 2012 beweert dat een regeling de overcapaciteit oplost, moet bedenken dat elke verandering in de markt ‘interessante handel’ betekent.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -