Het ontgassen en de boord/boord-overslag van gevaarlijke stoffen door binnenvaarttankers gebeurt niet altijd op de juiste wijze. De toezichthouders trekken daarover aan de bel. Ze baseren zich op gerichte inspecties die dit jaar gezamenlijk zijn gehouden. Het gaat om e Zeehavenpolitie, Inspectie leefomgeving en Transport, DCMR, Rijkswaterstaat, KLPD en Havenbedrijf Rotterdam.
♦ Lees ook de reactie van het CBRB: “Overtreders aanpakken, maar vraagtekens bij kritiek”
De drie controleacties hebben verspreid over het jaar plaats gevonden in Rotterdam, Dordrecht en Moerdijk. Tijdens deze inspecties is gecontroleerd of binnenvaarttankschepen die gevaarlijke stoffen vervoeren zich aan de voorschriften houden als ze ladingtanks ontgassen of boord/boord-overslag uitvoeren met zeetankers.
“Veiligheidsbewustzijn laat te wensen over”
“Tijdens de inspecties is verder geconstateerd dat het veiligheidsbewustzijn van de bemanning te wensen overlaat met betrekking tot het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen en het betreden van ruimten die gevaarlijke stoffen hebben bevat”, stelt Havenbedrijf Rotterdam in een persbericht namen de andere partijen van Binnenvaart Toezicht Regio.
Er is nog meer kritiek op de binnentankvaart: de communicatie aan boord tussen diverse betrokkenen zou onvoldoende zijn. Daarnaast kan de “classificering van te vervoeren gevaarlijke stoffen in het vervoersproces soms (…) veranderen door gebruik van meerdere vervoersdocumenten of het mengen van gevaarlijke stoffen. De schipper bepaalt dan aan de hand van de aangepaste classificatie welke veiligheidsmaatregelen getroffen dienen te worden tijdens de overslag en het vervoer gevaarlijke stoffen. Deze punten kunnen leiden tot ongewenste risico’s.”
Na het constateren van overtredingen is in alle gevallen direct opgetreden door het geven van een process-verbaal of waarschuwing. Momenteel werkt Binnenvaart Toezicht Regio aan een eindrapportage met de conclusies van het onderzoek. De acties krijgen in 2013 een vervolg.