De manier van inning van binnenhavengelden kan beter en uniformer. Als dat gebeurt levert het voordelen voor havenbeheerders én -gebruikers doordat er meer opbrengsten zijn, minder administratieve lasten en betere informatie.
Dat staat in de Verkenning wijze inning havengelden, een onderzoek dat is uitgevoerd door de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB). Het rapport werd dinsdag 19 maart overhandigd aan opdrachtgever Connekt, penvoerder van het programma Duurzame Logistiek.
De meerderheid van de havenbeheerders is geïnteresseerd in verbetering. Bijna 70 procent staat open voor een geleidelijke uniformering. Ook voor het gebruik van nieuwe technieken voor de betaling van havengeld bestaat veel belangstelling.
De NVB raadt gemeenten aan te kijken hoe zeehavens hun havengeldinning hebben geregeld. Die zijn in de meeste gevallen al verder. “Hierbij zou kunnen worden aangehaakt.” Er zijn plannen om bij enkele geïnteresseerde havenbeheerders een business case uit te werken waaruit moet blijken of de verwachte winst in de praktijk gerealiseerd kan worden.
Het rapport: “Er zijn voor veel havenbeheerders en gemeenten voordelen te behalen! De aanmelding van schepen en de inning van de havengelden gebeurt nu vaak nog op een traditionele en niet geautomatiseerde manier.”