Na een goed eerste kwartaal is ook de tankvaart in 2009 terug in een situatie van lage vrachten en weinig lading. Dit vertelde Gunther Jaegers – president van het Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt – vorige week donderdag bij de BDB-vergadering in Duisburg. “Dat de markt op en neer gaat is gebruikelijk in de tankvaart. Het verschil is echter nu dat het ladingaanbod in de chemievaart sterk is teruggelopen. Er zijn echter tekenen dat in de chemie de bodem nu is bereikt. De dalende tendens is ten einde.”
Die bodem is volgens Jaegers in de droge lading-vaart wel heel erg diep. “Met een vrachtprijs van twee euro voor de kolen naar Krotzenburg worden de variabele kosten niet eens gedekt.”
Het algehele beeld van de Duitse binnenvaart dat bij de BDB werd geschetst, wijkt niet af van de situatie in de rest van Europa. Veel grote duwboten in het ertsvervoer liggen tegen de kant en ook de containervaart is onderuit gegaan. Er wordt rekening mee gehouden dat het in 2009 niet veel beter meer wordt.
Steun
Deze week spreekt een delegatie van de BDB met parlementariërs in Berlijn over de mogelijkheden van steun aan de sector. Ook staat een gesprek met minister Tiefensee op de agenda. Er wordt bijvoorbeeld gedacht over de geldelijke steun die al was toegezegd in het kader van de modernisering van de vloot. Wellicht kan dat geld – afkomstig uit het reservefonds van de sloopregeling – gebruikt worden om ondernemers in de binnenvaart met liquiditeitsproblemen tegemoet te komen. Gedacht wordt over onder andere het uitstel van aflossingsverplichtingen.
Over (nationale) sloopregelingen wordt niet serieus gedacht in Duitsland.
De helft van het Europees 40 miljoen euro grote reservefonds is afkomstig uit de tankvaart. Jaegers opperde andermaal dat geld te investeren in bevordering van de modernisering van de vloot. Immers, die vloot moet uiterlijk in 2018 vrijwel geheel dubbelwandig zijn.