In België is systeemvaart voortaan ploegenarbeid

0

De Belgische regering Michel heeft besloten om de systeemvaart als ploegenarbeid te erkennen. Dit was voorgesteld door het Fonds voor de Rijn- en Binnenscheepvaart (de werkgevers) en de sociale partners. Dit biedt grote kansen, volgens het Fonds.

In het pleidooi om deze benadering toe te staan stond dat de Belgische binnenvaart de laatste jaren hard te lijden had onder de hevige concurrentie van buitenlandse rederijen. De werkgevers stellen dat vooral de loonlasten in hun ogen te zwaar doorwogen en daarmee de concurrentiepositie van de Belgische binnenvaart benadeelde.

Een studie van Deloitte becijferde zelfs dat deze lasten 25 % hoger waren in vergelijking met rechtstreekse buurlanden. Gevolg was onder andere te weinig instroom van nieuw Belgisch personeel. Jongeren werden zogezegd ‘uit de markt geprijsd’.

Oplossing

Een oplossing werd uitgewerkt met als doel de nadelige concurrentiepositie van de Belgische werkgevers weg te werken, de uitvlagging van grotere rederijen tegen te gaan en om jonge werknemers toekomstkansen te bieden in de sector. Een afvaardiging van het Fonds voor de Rijn- en binnenscheepvaart verzocht het kabinet Peeters om ook de systeemvaart als ploegenarbeid te erkennen.

De Regering Michel keurde in het zomerakkoord van 27 juli de maatregel goed. Door deze erkenning zullen Belgische binnenvaartondernemingen een korting krijgen van 22,8 procent via de bedrijfsvoorheffing op de lonen die zij aan de fiscus moeten betalen. De systeemvaart wordt dus aantrekkelijker. Gehoopt wordt dat veel bedrijven overstappen naar dit systeem.Het Fonds: “In dit week-op-week-af systeem ligt de verloning voor werknemers hoger dan in de klassieke binnenvaart, (inclusief een vaste ploegenpremie), wordt er veel meer rekening gehouden met de werkelijk gepresteerde uren (11 uur per dag betaald) en wordt het sociale leven van de werknemers veel meer gerespecteerd (26 weken werken/26 weken thuis).”

Het fonds voor de Rijn- en Binnenscheepvaart rekent erop dat tal van Belgische rederijen een herinvlagging zullen overwegen omdat de loonhandicap nu is weggewerkt. Met een veralgemeende toepassing van dit werkregime, hoopt het Fonds voor de Rijn- en Binnenscheepvaart ook dat het beroep bij jongeren aantrekkelijker zal worden.

Het Federaal Planbureau voorspelt dat de Belgische binnenvaart tegen 2030 met ongeveer 40 procent zal toenemen, hetgeen ongeveer 1.500 extra banen zou moeten opleveren. Naast deze groeispurt weet het Fonds dat tegen 2030 1.500 varende werknemers natuurlijk zullen afvloeien en dus zullen moeten worden vervangen. In totaal zijn er dus 3.000 nieuwe banen volgens diezelfde schatting van het Federaal planbureau.

Erkenning

Belgische werkgevers- en werknemersorganisaties slaan dan ook de handen in elkaar om deze transitie voor te bereiden. “Niets te vroeg”, aldus Jacques Kerkhof, voorzitter van het Fonds voor de Rijn- en Binnenscheepvaart, “nu al dreigt er een tekort aan goed geschoold personeel, met het fonds werken wij hard aan een reeks maatregelen om de binnenvaartsector alle kansen te geven. We hopen van harte dat alle overheden ons daarin gaan ondersteunen. Deze erkenning is al een belangrijke stap voorwaarts en we zijn minister Peeters enorm erkentelijk om onze verzuchtingen tegemoet te komen.”

Foto: sluis Wijnegem in het Albertkanaal.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.