- Advertentie -
- Advertentie -

Impuls

- Advertentie -

Delen

Bericht in diverse bladen vorige week: op de Betuwelijn rijdt nog dit jaar een zelfrijdende trein. Het woord­je ‘zelf’ slaat hier op de bediening van de trein. Als het werkelijk op het rijden betrekking zou hebben, gaat dat op voor elke trein en het woordje zou zichzelf daarmee overbodig maken. Het hele bijvoeglijk naamwoord (‘zelfrijdende’) kan dan worden weggelaten. Dan staat er alleen nog ‘Op de Betuwelijn rijdt nog dit jaar een trein’.

Dat was twintig jaar geleden schokkend nieuws geweest, maar in 2018 is die zin een beetje onzinnig als nieuwsbericht. Nee, ´t is geen nepnieuws, want het is wel waar. Je zou toch gek staan te kijken als we de krant openen met de kop “Op de Waal vaart in 2018 een binnenschip”. Toch ga je lezen, want je wilt weten wat voor ons de aanleiding was om op de voorkant van deze anders toch zo serieuze krant zo’n curieuze kop te zetten. Is dit schip heel groot, heel klein, aangedreven door weer eens een nieuwe brandstof of – ja hoor daar komt het – vaart het helemaal zelfstandig, zonder bemanning aan boord? Inderdaad, autonoom zoals die trein op de Betuwelijn.

Nee, misschien dat er ooit in de toekomst een schip zonder bemanning zal varen, maar dat dit in 2018 zal gebeuren, is zeer onwaarschijnlijk. Hoewel een trein zich (soms) sneller voortbeweegt dan een binnenschip, hoef je geen raketgeleerde te zijn (waarom zou je?) om te begrijpen dat een ding dat zich voortbeweegt op rails weinig anders kan doen dan op die rails rijden, waarop zich dan natuurlijk geen bomen, bladeren, andere treinen of mensen moeten bevinden, want dan gebeuren er akelige dingen.

Een schip moet niet alleen vervelende obstakels vermijden, maar ook rekening houden met het water dat zich niet altijd even voorspelbaar gedraagt. Mocht de techniek dit allemaal kunnen bolwerken zodat een tanker zonder bemanning aan boord met 3.000 ton benzine veilig van Rotterdam naar Karlsruhe kan varen, dan zal het zeker nog enkele decennia duren eer de CCR ermee instemt dat de bemanningssterkte op nul wordt gezet.

Ik ben op een leeftijd gekomen dat ik met een gerust hart kan zeggen: dat maak ik niet meer mee. Bovendien is het de vraag of we die benzine dan nog wel nodig hebben. De afgelopen 30 jaar hadden de talrijke innovaties in de binnenvaart vooral als doel de emissies van een schip te verminderen. Nu we bijna een nul-emissie­schip hebben, kunnen de innoverende ondernemers zich (zelf?) helemaal focussen op impulsen om de effectiviteit te verhogen, met minder bemanning!

Dat moet je natuurlijk niet te hard zeggen, want als ze het woordje ‘puls’ horen, blokkeren de Fransen de vaarwegen.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -