Wärtsilä heeft een grote order in de wacht gesleept om de aandrijvingssystemen van de zes nieuwe offshore-pijpenleggers te leveren die IHC Merwede gaat bouwen. Drie van de schepen zijn bestemd voor Subsea 7, de bouw-, constructie- en dienstenaannemer voor de offshore-energiesector. De andere drie zijn besteld door Seabras Sapura, een joint venture tussen Sapura Kencana en Seadrill.
Petrobas
De levering van de zes schepen staat gepland voor de eerste helft van 2015 en de tweede helft van 2016. De schepen zullen worden ingezet op de Braziliaanse offshoremarkt voor energiecorporatie Petrobras.
Tekening van een 550t pijpenlegger (illustratie IHC Merwede)
Het leveringscontract voor de eerste drie schepen werd begin augustus geëffectueerd; de overeenkomst voor de overige schepen is 23 augustus getekend door Wärtsilä en IHC Merwede. De opdracht bestaat uit zes 8-cilinder Wärtsilä 32-motoren, twee transversale boegschroeven, twee intrekbare boegschroeven en drie bestuurbare, uitneembare onderwaterboegschroeven. Met name het gemak en de snelle wisseling van de uitneembare onderwater boegschroeven dat Wärtsilä kan waarborgen was een beslissende factor, aldus de Finse motorenfabrikant.
Strak leveringsschema
De contracten voor de uitrusting van de pijpenleggers vereisten een strak leveringsschema. Wärtsilä meldt dat zijn “garantie om aan de leveringsvoorwaarden te voldoen, in combinatie met systemen en machinerie die de gevraagde kwaliteit, betrouwbaarheid en efficiëntie waarborgen, een sleutelfactor was in het toekennen van de contracten door IHC Merwede.” Wärtsilä begint vanaf februari 2014 met de eerste leveringen, waarbij de volgende leveringen elkaar opvolgen met vier maanden interval.
“Dit zijn erg belangrijke orders, die de uitstekende reputatie van Wärtsilä op het gebied van tijdige levering van oplossingen – die tegemoetkomen aan de meest veeleisende verwachtingen in de offshore sector – benadrukken. Het leveringsschema is een uitdaging, maar we hebben al vaak laten zien dat onze toonaangevende productie- en logistieke processen dit soort fast-track projecten aankunnen”, aldus Aaron Bresnahan, Vice President Sales bij Wärtsilä Ship Power.
Zowel Subsea 7 als Sapura Kencana bezitten al schepen met vergelijkbare geïnstalleerde aandrijvingssystemen van Wärtsilä. De fabrikant heeft een langdurige en succesvolle relatie met IHC Merwede. Ook heeft Wärtsilä met Subsea 7 een bestaand wereldwijd contract voor service en reserveonderdelen.