CESNI werkt aan een vervroegde verplichting tot het hebben van een vuilwatertank aan boord, meldt vereniging voor de beroepschartervaart BBZ op haar website. Die wijst erop dat de overheid dan wel tijdig een netwerk met vuilwaterinnamestations moet aanleggen. De mogelijkheid o vuilwater af te geven, ontbreekt namelijk nog.
De versnelde invoering lijkt de uitkomst te zijn van de werkgroepoverleggen van CESNI, het comité voor de technische eisen voor binnenvaartschepen, begin oktober in Straatsburg. De verplichting zou ingaan bij certificaatvernieuwing vanaf 2030. “De groep kleine passagiersschepen, tot vijftig passagiers, kan vanaf die tijd dan ook geen vrijstelling meer krijgen”, zegt directeur Paul van Ommen van de BBZ.
Al goed geregeld
Alle schepen die huishoudelijk afvalwater produceren moeten vanaf 2030 een opvangtank hebben. “Overigens geldt in de meeste charterhavens al een lozingsverbod en dus lijkt het hebben van een tank nu al onvermijdelijk voor de schepen”, aldus Van Ommen. “De meeste schepen hebben dus al een vuilwatertank.”
Uit onderzoek van de BBZ bleek dat 75 procent van de schepen al een vuilwatertank had in 2009. Uit datzelfde onderzoek bleek dat een passagier ongeveer 30 liter afvalwater per dag produceert.
“Er komt een verplichting tot het hebben van een oplossing voor de schepen, zoals een vuilwatertank of een boordzuiveringsinstallatie”, stelt Van Ommen. “Helaas is er nog geen breed netwerk en doen niet alle vuilwaterpompen aan de wal het als je ze nodig hebt.”
In Friesland wordt nu al naar een oplossing gezocht. Daar gebruik je niet de pomp op de wal maar je eigen pomp aan boord die het afval rechtstreeks in het riool pompt. Waterschap Friesland heeft daar samen met de provincie circa 60.000 euro in gestoken, voor tien stations.
Lozingspunten
“Het probleem is wel dat overheden in acht jaar een breed netwerk moeten opbouwen van lozingspunten voor afvalwater of residu bij een eigen verwerkingsinstallatie. Wij kunnen dat niet doen als BBZ en zijn daarvoor afhankelijk van de overheid.”
De BBZ gaat daarvoor lobbyen. Er komt Europese subsidie voor en Nederland heeft toegezegd dit probleem serieus op te pakken.
Het CESNI/PT is op dit moment nog terughoudend met inhoudelijke mededelingen. “Als secretariaat van de werkgroep CESNI/PT bevestig ik dat het onderwerp afvalwater voor passagiersschepen (artikel 19.14 van ES-TRIN) momenteel wordt besproken door CESNI”, meldt Benjamin Boyer van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart. “Specifieke aandacht wordt besteed aan het vraagstuk van de toepassing van de eisen op de bestaande vloot op de Rijn en de EU-wateren.”