- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsHavenbedrijf mag charterschepen weigeren

Havenbedrijf mag charterschepen weigeren

- Advertentie -

Delen

Begin dit jaar is er voor de tweede keer een zaak aangespannen door een charterschipper en de BBZ, vereniging voor Beroepschartervaart, tegen het Havenbedrijf Amsterdam. De aanleiding was het weigeren van een ligplaats in de haven. Uit de uitspraak bleek het Havenbedrijf hiertoe bevoegd te zijn.

De schipper kreeg een groep gasten aan boord die na twee uur varen in Amsterdam wilden overnachten. Met deze activiteit bleek het schip niet welkom te zijn in de haven. De civiele rechter ging niet in op de reden van het wegsturen, maar beoordeelde wederom dat het Havenbedrijf bevoegd was om het schip weg te sturen en een ligplaats te weigeren.

In een bestuursrechtelijke en een civiele procedure heeft de BBZ geprobeerd om meer duidelijkheid te krijgen. De rechtszaken hebben echter geen bruikbare jurisprudentie opgeleverd. “We weten dus niet wat de rechter vindt van het aanbieden van overnachtingen”, vertelt Pam Wennekes van de BBZ. “Beide rechtszaken draaiden namelijk uit op een oordeel over de bevoegdheid van het Havenbedrijf Amsterdam om schepen te weigeren. De aanleiding voor het wegsturen was voor de rechters niet interessant.”

 

Havenverordening

“Het Havenbedrijf heeft van de gemeente de opdracht gekregen om het havenbeleid uit te voeren. In de Havenverordening staat dat er alleen watergebonden activiteiten mogen plaatsvinden. Het Havenbedrijf vindt dat dit betekent dat een schip alleen gasten aan boord mag nemen als dat deel uitmaakt van een cruise”, stelt Wennekes. “De BBZ vindt dat je de verordening ook anders kunt interpreteren.”

Charterschepen kunnen gewoon in de haven afmeren als er vooraf gereserveerd wordt en de reserveringskosten betaald worden. Dan ook al moet het doel bekendgemaakt worden; op basis daarvan beslist het Havenbedrijf of het schip een ligplaats kan krijgen.

De BBZ is van mening dat het Havenbedrijf alle charterschepen de stad uitjaagt. De BBZ wil een goede, centrale plek in de stad voor alle schepen en een duidelijke omschrijving van wat er nu wel en niet mag. Afmeren van bezoekende schepen is van levensbelang voor de branche, vindt de BBZ, en het aanbieden van overnachtingen aan boord moet wat de vereniging betreft als nevenactiviteit mogelijk zijn. Dat daar voorwaarden aan worden verbonden, vinden ze geen probleem.

 

Pontsteiger

Het Havenbedrijf Amsterdam geeft als reactie: “We zijn een werkhaven; onze kades zijn voor schepen die vracht vervoeren of voor riviercruiseschepen. Naar verwachting is begin volgend jaar de Pontsteiger gereed. Deze zou plek moeten bieden aan elf zeilcharterschepen. Dit zou een geschikte locatie zijn voor de bruine vloot. De voorwaarde blijft echter dat zij geen hotelactiviteiten ontplooien in verband met de omgeving.”

“De Sumatra- en de Surinamekade, waar de zeilcharterschepen tot voor kort lagen is bestemd voor wachtende vrachtschepen. De charterschepen die daar lagen en hotelactiviteiten ontplooiden zorgden voor overlast in de omgeving en voor klachten bij het havenbedrijf.”

 

foto: Nu niet meer toegestaan: een charterschip aan de Javakade. (archieffoto Evert Bruinekool)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -