Grote veerboten zijn veilig

0

De Onderzoeksraad voor Veiligheid beveelt aan om het veiligheidsniveau van fiets- en voetveren beter te waarborgen. Veerponten die meer dan 12 personen vervoeren, moeten al voldoen aan alle eisen van de Binnenvaartwet. Vandaar dat het Landelijk Veren Platform (LVP) benadrukt dat de aanbevelingen van de Onderzoeksraad de kleinste veerponten betreft.

Grote veerboten zijn wel veilig. (archieffoto MG Redacties)

De aanbevelingen staan in een rapport van de Onderzoeksraad over het ongeluk op het Rijn-Schiekanaal bij Rijswijk op dinsdag 31 januari dit jaar, waar het veerpontje Keereweer werd aangevaren door een motorschip.
Het LVP wijst op een onderzoek van de Inspectie Verkeer & Waterstaat (nu Inspectie Leefomgeving en Transport) dat aantoonde dat veerponten veilig zijn. Voor veerponten die niet meer dan 12 passagiers overzetten zijn wettelijk nauwelijks verplichtingen.
Het LVP vindt dat ‘een professionele sector veiligheid garandeert door minimale eisen te stellen aan het vaartuig en zijn bemanning’ en nam in 2010 het initiatief om met overheden in overleg over een landelijk kader voor veerponten tot en met 12 personen. “Het doel is om vaarwegbeheerders, gemeenten en de branche handvatten te geven ten aanzien van minimale veiligheids- en bemanningseisen”, aldus het LVP. “Inmiddels ligt er een conceptleidraad voor veren die minder dan 12 personen vervoeren. Door de relevante overheden wordt onderzocht of men het mogelijk en wenselijk vindt dat de centrale overheid dit ondersteunt of aanbeveelt. We zijn verheugd dat de Onderzoeksraad van mening is dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) het LVP moet ondersteunen bij de verdere uitrol van de ontwikkelde leidraad.”

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.