Acht karakteristieke stalen boogbruggen hebben een grondige onderhoudsbeurt nodig: zes over het Amsterdam-Rijnkanaal, één over het Buiten-IJ in Amsterdam en één over het Lekkanaal in Nieuwegein. Rijkswaterstaat gunt de opdracht voor het groot onderhoud aan Combinatie KWS Infra/Mercon Steel Structures.
De Schellingwouderbrug, Amsterdamsebrug, Weesperbrug, Loenerslootsebrug, Breukelerbrug, Jutphasebrug, Overeindsebrug en Schalkwijksebrug maken deel uit van KARGO. Deze afkorting staat voor Kunstwerken Amsterdam-Rijnkanaal Groot Onderhoud.
De uitvoering (werkzaamheden buiten) van het Rijkswaterstaatproject KARGO start voor de zomer 2011 en zal uiterlijk 2016 zijn afgerond. Rijkswaterstaat verleent de opdracht voor het werk aan alle acht bruggen binnen één contract.
4-laags containervaart
Het betreft een zogenoemd Design & Construct-contract, waarbij de aannemer verantwoordelijk is voor het ontwerp en de uitvoering van het onderhoudswerk aan de acht bruggen. Naast de onderhoudswerkzaamheden aan de bruggen wordt een aantal bruggen zo’n 25 tot 50 centimeter verhoogd om ook de vierlaagse containerschepen op het Amsterdam-Rijnkanaal in de toekomst een goede doorvaart te verlenen. Rijkswaterstaat toetst als opdrachtgever de kwaliteit en de voortgang van de werkzaamheden.
Planning
Het doel is dat uiterlijk in mei 2011 de werkzaamheden beginnen. Ze zullen ongeveer vijf jaar in beslag nemen. Rijkswaterstaat bericht dat met KWS/Mercon goede afspraken zijn gemaakt om tijdens de uitvoeringstijd de overlast voor (vaar)weggebruikers aanmerkelijk te reduceren. Er is daarom veel aandacht voor verkeersmanagement en communicatie. Dit alles moet passen binnen de strenge veiligheidsregels van Rijkswaterstaat.
Project KARGO is een voorbeeld van het nieuwe werken van Rijkswaterstaat om meer vrijheid en ontwerpverantwoordelijkheid aan de markt te geven. Daarbij geldt voor KARGO dat er nadrukkelijk aandacht is voor het belang en de behoefte van de gebruikers.