Razendsnel gaan de ontwikkelingen in de maritieme sector op het gebied van duurzaamheid en innovatie. Het is vrijwel onmogelijk voor scheepseigenaren/rederijen om alles te volgen. Alleen al bij de keuze van voortstuwing, brandstoffen en emissie zijn door de bomen het bos niet meer te zien. Welke technieken zijn kansrijk? Aan welke regelgeving moeten ze straks voldoen? Welke subsidiemogelijkheden zijn er? Groenervaren wil orde in de chaos scheppen. Het nieuwe initiatief is bedoeld als interactief online platform waar bedrijven, deskundigen, scheepseigenaren/rederijen informatie en meningen kunnen uitwisselen.
Groenervaren is een initiatief van Maureen Verschoor (29). Ze wil de scheepvaart helpen haar milieuprestaties te verbeteren. Er gebeurt veel, maar investeringen zijn lang niet altijd even effectief. ‘We hebben met z’n allen het idee dat we zo milieuvriendelijk bezig zijn, maar andere vervoersvormen zitten ook niet stil. Hoe groen en innovatief is de maritieme sector nu werkelijk? Iedereen is op zijn eigen eilandje bezig met nieuwe vindingen. Samen gaat het beter en sneller.’
Voor de hele maritieme sector
De afgelopen maanden heeft ze het platform in de luwte ontwikkeld en gesprekken gevoerd met partijen die vanuit hun specifieke kennis een waardevolle bijdrage leveren aan de informatie op de website. Diverse bedrijven en organisaties zagen direct de meerwaarde van zo’n onafhankelijk platform voor informatie- en kennisdeling op het gebeid van duurzaamheid en innovatie in de maritieme sector.
Maureen Verschoor: ‘Als iedereen meedoet en meedenkt, wordt het enorme kennispotentieel dat voorhanden is toegankelijk.’
‘Daarbij besteden we aandacht aan alle maritieme disciplines’, vertelt Verschoor. ‘Uitgangspunt was de binnenvaart, maar al snel bleek dat in de zeevaart, de natte aannemerij en de offshore vergelijkbare ontwikkelingen aan de gang zijn. Zo kan men onderling van elkaar leren en in veel gevallen zijn aanbieders op meerdere van die markten actief.’ Vandaar ook dat ze al nadenkt over een internationaal bereik. Nu al kunnen partners hun informatie in meerdere talen delen.
Het motto van Groenervaren maakt duidelijk wat de doelstelling is: Share, Learn, Succeed. Door kennis te delen leren individuele ondernemers in de hele maritieme sector van elkaar en komen ze samen tot succesvolle investeringsbeslissingen.
Bloggers
De website is al een paar maanden in de lucht, maar op 1 januari is Groenervaren officieel gestart. Naast eigen nieuwsvoorziening komt de informatie vooral van bloggers van bedrijven die als partner verbonden zijn aan Groenervaren. Deze deskundigen schrijven op basis van hun vakgebied over uiteenlopende nieuwe ontwikkelingen en technieken. Het kan gaan om nieuwe, schonere motoren of brandstoffen, maar ook om instrumenten waarmee zuiniger gevaren kan worden, vernieuwende logistieke concepten en fiscale of subsidieregelingen die innovatieve investeringen stimuleren. Ook relevant financieel nieuws komt aan de orde.
Even belangrijk is de inbreng van bezoekers: die worden gestimuleerd om te reageren en te discussiëren op de internetsite en via social media. Verder is er ruimte voor whitepapers. Een whitepaper is een (veelal technische) document dat beschrijft hoe overheidsbeleid, een technologie, en/of een product een specifiek probleem oplost. ‘Ook met elektronische nieuwsbrieven en video’s willen we belangstellenden zo goed mogelijk informeren.’
Aansprekende namen
Onder de partijen die hun medewerking hebben toegezegd zijn bekende namen als Koedood Dieselservice, Pon Power, TB Plus, Rotortug en het EICB. Verschoor maakt duidelijk dat hun bloggers geen promoverhalen publiceren op Groenervaren: ‘Het draait om de inhoud. Bezoekers van de site moeten er iets van opsteken. Juist door eerlijke en betrouwbare informatie beschikbaar te stellen, laten die bedrijven zien waar ze voor staan en dat ze meedenken in het belang van hun klanten. Dat ze daardoor aan (online) bekendheid en aantrekkelijkheid winnen bij eventuele afnemers is in hun eigen belang.’
Veel bedrijven zoeken naar manieren en mogelijkheden om nieuwe media goed te benutten, zo heeft ze gemerkt. ‘De meeste ondernemers zijn er nog niet echt mee vertrouwd. Met Groenervaren helpen we hen met strategieën en campagnes om hun online zichtbaarheid te verbeteren. Niet met hoogdravende verhalen, maar heel praktisch en stap voor stap.’
Slimmer en schoner
De Zwijndrechtse kent de sector van jongs af aan – haar vader heeft een sleepvaartbedrijf. Ze werkte tot begin 2013 als DTP’er en grafisch vormgever bij De Binnenvaartkrant, die mediapartner van Groenervaren is. Haar grafische opleiding vulde ze aan met een studie Creatieve Communicatie, waarbij ze zich specialiseerde in online marketing. Vorig jaar begon ze haar eigen bureau: Merkbaar Concept. Dat is een creatief communicatiebureau dat bedrijven helpt zich te onderscheiden met spraakmakende crossmediale concepten. ‘Concepten die voldoen aan drie eisen; authentiek, aantrekkelijk en afwijkend.’
Dat uitgangspunt hanteert ze ook voor Groenervaren. De internetsite is de basis, maar het platform behelst veel meer. Verschoor benut alle relevante (social) media. ‘Vooral via Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube en Google+. Zo kunnen belangstellenden zelf kiezen hoe ze op de hoogte worden gehouden van nieuwe ontwikkelingen, nieuws en discussies. Dan bereiken we meer mensen. We willen dat iedereen meedoet en meedenkt, zodat het enorme kennispotentieel dat er is toegankelijk wordt. Daar profiteert dan de hele maritieme wereld van.’
De aandachtsgebieden zijn breed: techniek, wetgeving, bedrijfsnieuws, subsidies, rapporten en onderzoeken. ‘Maar als rode draad hanteren we altijd duurzaamheid en innovatie. Dat zijn ook de aanjagers voor nieuwe kansen voor onze branche. Het moet slimmer en schoner. Voor de gezonde toekomst van onze kinderen en kleinkinderen, maar ook om de concurrentie met andere vervoersvormen beter aan te kunnen.’
Groenervaren is te volgen op: