- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsGreen Deal getekend: ‘meten aan de pijp’

Green Deal getekend: ‘meten aan de pijp’

- Advertentie -

Delen

Minister Schultz van Haegen van IenM heeft maandag 12 september de langverwachte Binnenvaart Green Deal getekend met brancheorganisaties, bedrijven en onderzoeksinstituten. De overeenkomst moet de weg vrijmaken voor ‘meten aan de pijp’.

Het doel is instrumenten te testen om aan boord van binnenvaartschepen de echte uitstoot te meten. Hiermee kunnen binnenvaartschepen over een aantal jaar hun eigen energieverbruik en uitstoot van schadelijke stoffen meten en daardoor zuiniger en schoner gaan varen. Uiterlijk eind 2018 moet de Green Deal “een gedeelde visie” opleveren op de bruikbaarheid en betrouwbaarheid van de onderzochte meetsystemen.

 

“Zuiniger, schoner én goedkoper”

Schultz: “Om de binnenvaart concurrerend te houden is verbetering van de milieuprestaties essentieel. Als we geschikte instrumenten hebben om aan boord energieverbruik en emissies te meten, kunnen we zien welke maatregelen en investeringen het meest effectief zijn en zijn we een stap dichter bij zuiniger, schoner en niet te vergeten goedkoper vervoer over water.”

De partijen hopen met de Green Deal de creativiteit en het ondernemerschap los te maken om de benodigde innovaties tot stand te brengen. De huidige emissie-eisen voor binnenschepen zijn gebaseerd op ‘proefstandmetingen’. Op basis daarvan krijgen fabrikanten typegoedkeruing voor een scheepsmotoren. Proefstandmetingen worden in de fabriek verricht vóórdat de motor op de markt komt. De omstandigheden zijn kunstmatig. Ze zeggen dus weinig over de emissiewaarden in de praktijk.

 

Minder belast

Over het algemeen wordt aangenomen dat de daadwerkelijke uitstoot lager is; onder andere doordat de motor veel minder belast wordt dan in theorie. Het in de praktijk meten van individuele motoren kan dat aantonen.

Het kan ook werken als stimulans, zo hoopt het ministerie van Infrastructuur en Milieu, en schippers aanzetten tot ander vaargedrag en tot investeringen in duurzamere motoren of nabehandelingstechnieken zoals filters.

“Door samen vaardata te meten, delen en analyseren, zetten de schippers, brancheorganisaties en onderzoeksinstituten een belangrijke stap in het daadwerkelijk schoner maken van de binnenvaart.” Aldus het ministerie op zijn website.

 

“Het kan en moet beter”

Naast minister Schultz ondertekenden minister Kamp van Economische Zaken en vertegenwoordigers van Havenbedrijf Rotterdam, Koninklijke BLN-Schuttevaer, Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart, MARIN, Blueco Benelux, Vereniging voor Importeurs van Verbrandingsmotoren, Stichting Green Award, STC-Nestra, TNO, SGS Nederland, ECN, Expertise en InnovatieCentrum Binnenvaart, EVO en Stichting Maritime Monitoring Institute.

“Om onze welvaart ook voor de toekomstige generaties te behouden is het van belang om het concurrentievermogen van onze economie en de binnenvaart te versterken en tegelijkertijd de belasting van het milieu en de afhankelijkheid van fossiele energie en schaarse grondstoffen te verminderen”, stelt Koninklijke BLN-Schuttevaer in een reactie.

“De binnenvaart onderscheidt zich al op het gebied van duurzaamheid, maar het kan en het moet beter. Het doel van de Green Deal is om instrumenten te ontwikkelen om aan boord van binnenvaartschepen luchtemissies ‘aan de pijp’ te meten. Hierdoor wordt het voor de binnenvaart mogelijk om het eigen energieverbruik en de eigen uitstoot te meten tijdens de vaart. Op basis van deze inzichten kunnen binnenvaartondernemers keuzes maken om zuiniger en schoner te varen en zich hierin te onderscheiden.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -