- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsOns Recht luidt noodklok over kapotte sluis Ivoz-Ramet

Ons Recht luidt noodklok over kapotte sluis Ivoz-Ramet

- Advertentie -

Delen

De Belgische schippersvereniging Ons Recht/Notre Droit luidt de noodklok over hoe de Waalse overheid omgaat met (de bediening van) kunstwerken in de vaarwegen. “Terwijl er technische problemen zijn op de sluis van Ivoz-Ramet, werden de opera­tionele uren van de sluizen ingekort, waardoor het verkeer naar verschillende sluizen op het waterwegennet opstoppingen veroorzaakt.”

Steen des aanstoots is het technische probleem met de grote kolk van het sluizencomplex Ivoz-Ramet in de Belgische Maas en hoe met de gevolgen van deze tegenvaller werd omgesprongen door de vaarwegbeheerder.

 

Steeds uitgesteld

Die kolk werd precies een jaar geleden in gebruik genomen. De grotere sluis maakte meer en sneller vervoer over water mogelijk naar de achterliggende regio, maar die opleving in het vervoer stagneerde plotseling toen in mei de bakboord benedensluisdeur door nog steeds onbekende oorzaak ontzet raakte. Sindsdien is het weer in gebruik nemen van de sluiskolk steeds uitgesteld. Aanvankelijk was het ‘vijf weken’, daarna eind augustus en hoewel de laatste aankondiging ‘half september’ was, zijn hier ook weer twijfels over gerezen. “De overheid wil niets meer zeggen. We weten dat de sluisdeur naar Antwerpen is gebracht voor onderzoek”, aldus Pascal Roland van Ons Recht.

 

Negen maanden

“Inderdaad”, stelt Ons Recht in een persmededeling van afgelopen zaterdag (10 september), “de sluis heeft eigenlijk slechts 9 maanden gewerkt. Deze investering van 70 miljoen euro in de regio heeft voor 9 maanden verhoogde doorstroming gezorgd van het verkeer in het stroomgebied van de Maas. Sinds het defect zich voordeed, gaat het verkeer nu via de oude sluis, die kleiner is dan de nieuwe (ter herinnering – de oude meet 136 meter bij 16 meter en de nieuwe 225 meter bij 25 meter).”

 

Vakantie

De bouw van de grote kolk duurde vier jaar. Daarna was de sluis geschikt om grote duwstellen te schutten. Voorzitter Martin van Dijk van de Internationale Afdeling van Koninklijke BLN-Schuttevaer kent de problematiek van de sluiskolk bij Ivoz-Ramet, maar kan niet bevestigen dat de heropening van de kolk weer is uitgesteld.

Wel beaamt hij dat er problemen zijn bij de oude, kleinere, sluis. “De ene week gaat het beter dan de andere. Soms kun je zó doorvaren, soms heb je meerdere schuttingen voor je. De situatie duurt wel lang en dat is zorgelijk.” Hij wijst ook op de ‘vakantieproblemen’ bij de bediening van de kunstwerken in Wallonië, waarbij vaak ’s nachts sprake is van een lagere bezettingsgraad van het personeel.

 

Bediening

“Het probleem van de bediening speelt niet alleen bij Ivoz-Ramet, maar bij meerdere sluizen in Wallonië”, aldus Roland van Ons Recht. “Maar de wachttijden bij die sluis lopen wel op tot tien tot vijftien uur. Daar moet de scheepvaart nu rekening mee houden. Voor ons is echter het probleem dat we geen informatie krijgen van de vaarwegbeheerder. Dit speelt niet in Vlaanderen, alleen in Wallonië.”

Ons Recht spreekt van “meerdere problemen in het algemeen in de binnenvaart” en verwijst naar onderhoud aan vaarwegen en kunstwerken en naar de bediening van sluizen en liften. De Belgische bond wijst op de gevolgen voor de modal shift en daarmee voor de hele samenleving: “Indien er niet snel iets gebeurt (…) is het de hele bevolking die moeilijkheden zal ondervinden bij het zich verplaatsen op de conventionele wegen.”

Maar het zou vooral voor de binnenvaartondernemers slecht uitpakken. “Wij willen dat de situatie snel verbetert om marktaandeel te winnen alsook dat bedrijven die leven van de binnenvaart correct kunnen functioneren rekening houdend met het ‘just in time’-vervoer.”

 

foto: DGO2

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -