Gronings CIG mag twee elektrische veerboten bouwen voor Italië

0
Zo gaan de schepen eruitzien. (illustratie CIG)

De Groningse Central Industry Group heeft samen met zijn Duitse dochteronderneming Ampereship een opdracht binnengesleept voor de bouw van twee volledig emissievrije passagiersschepen. Die gaan op het Noord-Italiaanse Lago d’Iseo varen.

Opdrachtgever is de Autorità di Bacino Lacuale dei Laghi d’Iseo, Endine e Moro uit Sarnico. De nieuwe schepen zijn ontworpen als catamarans en worden ruim 26 meter lang. Ze zijn afgestemd op het Iseomeer, dat tussen het Comomeer en het Gardameer ligt. Aan boord van de  schepen kunnen tot 140 personen en zes fietsen worden vervoerd. Ze zullen op verschillende routes over het meer gaan varen, waaronder naar het eiland Monte Isola.

Elektrische aandrijving

De Iseo-veerboten krijgen elk twee elektrische aandrijvingen met een vermogen van 2 x 100 kilowatt (kW). De elektriciteit wordt geleverd door twee batterijpakketten met een totale capaciteit van ongeveer 800 kWh. Deze worden opgeladen door walstroom en, tijdens het varen, door zonnepanelen. Driekwart van het dakoppervlak van het zonnedek is bedekt met PV-modules. Deze hebben een totaal vermogen van ongeveer 11 kWp.

De catamarans zijn ontworpen voor een dienstsnelheid van 17 kilometer per uur, maar ze kunnen een topsnelheid van 19 kilometer halen.
De schepen worden gebouwd bij het in Stralsund gevestigde Ampereship. Die werf heeft inmiddels al zeventien verschillende emissievrije schepen gebouwd. De bouw van de Iseo-veerboten start begin 2024. De oplevering staat gepland voor eind van dat jaar.

 

 

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.