Germanischer Lloyd (GL) een herziene versie uitgebracht van haar voorschriften voor binnenschepen. De gewijzigde voorschriften zijn sinds 1 november van kracht en betreffen classificatie en inspecties, ontwerp en bouw van schepen, machines, systemen en elektrische installaties en aanvullende eisen voor classificatie-aanduidingen.
"De update is vooral nodig om zeker te stellen dat schepen voldoen aan de Uitvoeringsregeling bij het Europees Verdrag over het internationaal Vervoer van gevaarlijke Stoffen door de Binnenvaart (ADN)" lcht het klassificatiebureau toe. "Naast de wijzigingen in sectie 3 van de voorschriften voor het ‘Vervoer van gevaarlijke stoffen’ betreffende de classificatie van gevaarlijke stoffen, installaties en systemen voor tankers en tankinhoud meet- en alarmsystemen, is een nieuwe subsectie geïntroduceerd voor ADN-voorzieningen betreffende het alternatieve ontwerp van ladingtanks."
Nieuwe aanduidingen voor scheepstypen
Sectie 2 ‘Classificatie’ bevat diverse nieuwe aanduidingen voor binnenschepen, waaronder: ‘Hotelschip’, ‘Rondvaartboot’, ‘Restaurantschip’, ‘Bak’ en ‘Duwbak’. "Met de eerste drie van deze nieuwe service-aanduidingen beschikken internationale klanten over verschillende categorieën passagiersschepen op basis van hun eigen specifieke nationale veiligheidsstandaarden. De GL-aanduiding ‘Passagiersschepen’ blijft gehandhaafd voor schepen die zijn gebouwd volgens de veiligheidsstandaarden van de Europese Unie. De service-aanduidingen ‘Bak’ en ‘Duwbak’ zijn toegevoegd om een meer specifieke benoeming te kunnen geven aan deze zeer populaire binnenschepen."
Kniksterkte
Een andere wijziging is toegepast in de berekeningsmethode voor het testen van de kniksterkte in sectie 2 ‘Ontwerpprincipes voor materialen en structuren’ om aan te sluiten bij de nieuwste eisen voor de kniksterkte die gelden voor zeeschepen. Ook de voorschriften voor ‘kleine luiken’, zoals mangatdeksels, zijn aangepast. In sectie 5 ‘Cascoconstructie;’ zijn aanvullende voorzieningen opgenomen voor de vermindering van de dikte van kimplaten in het voor- en achterschip.
De voorschriften bevatten ook wijzigingen voor de ontwerpbelasting van tussendekken en eisen voor de afmetingen van dekbalken in het voor- en achterschip, de ontwerpbelasting van waterdichte schotten en ballasttanks, en aanpassingen van de eisen voor gesloten relingen en handrelingen.