In Antwerpen heeft minister Hilde Crevits van Mobiliteit en Openbare Werken vandaag de eerste van de nieuwe vier SWATH-vaartuigen gedoopt en ze heeft de officiële inhuldiging van de Van Cauwelaertsluis bijgewoond. De renovatie van de Van Cauwelaertsluis is een belangrijke stimulans voor de verdere groei van de binnenvaart.
“De nieuwe SWATH-vaartuigen dragen bij tot een veilig en vlot scheepvaartverkeer op de Noordzee. De volledig vernieuwde Van Cauwelaertsluis staat garant voor een goede verbinding tussen de Schelde, de binnenterminals en het Albertkanaal. Nu de economie weer aantrekt, is een goed werkende sluis onontbeerlijk om de binnenvaart als alternatief voor het wegverkeer te promoten”, stelde Crevits.
De Van Cauwelaertsluis werd na een renovatieperiode van ruim drie jaar officieel ingehuldigd. In april 2008 startte de grootschalige vernieuwingsoperatie van de sluis. Zestien maanden lang was ze buiten dienst. De sluisdeuren, de deurkamers en de saswand zijn vernieuwd; ook is de aandrijving en bediening volledig gemoderniseerd en werd een leidingentunnel onder de sluis door gemaakt.
Transport over water
Vanmiddag werd ook de Westdiep, de eerste van de vier tender-SWATH’s, gedoopt door minister Hilde Crevits. Met de SWATH’s worden de loodsen aan boord van grote schepen gebracht. De Westdiep is de eerste van de 4 SWATH’s van de nieuwe beloodsingsvloot voor het Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust.
“De modernisering van deze meer dan tachtig jaar oude sluis en de vervanging van onze oude beloodsingsmiddelen na dertig jaar dienst symboliseren samen het beleid dat we met de Vlaamse regering voeren: namelijk het verder ontwikkelen en stimuleren van het transport over water”, zei Crevits.
Waterwegenprojecten
De renovatie van de Van Cauwelaertsluis maakt samen met de modernisering van de Royersluis en de verhoging van de bruggen over het Albertkanaal tot in Meerhout deel uit van een reeks waterwegenprojecten. Deze projecten maken van het Albertkanaal een beter alternatief voor het wegvervoer in het algemeen en voor de ontlasting van de E313 in het bijzonder. De verhoging van de bruggen zorgt er voor dat het Albertkanaal ook voor schepen met vier lagen containers bevaarbaar is.
Dat de Van Cauwelaertsluis gemoderniseerd is, is ook belangrijk voor de haven van Antwerpen. De gerenoveerde sluis krijgt te maken met een toenemende aantal binnenvaartschepen. Hierbij zullen extreme weersomstandigheden, zoals hevige regen en wind, als het goed is het functioneren van de sluis niet langer bemoeilijken.
Tweede sluis
“Dagelijks varen 156 binnenschepen de Antwerpse haven in en uit. Dat levert druk verkeer op aan de sluizen. Bovendien worden deze schepen steeds groter. Het is dan ook van cruciaal belang dat een haven zoals Antwerpen goed werkende en moderne sluizen kan aanbieden aan haar klanten.”
“Met deze vernieuwde Van Cauwelaertsluis zijn we klaar voor de 21e eeuw, een eeuw die ontegensprekelijk gekenmerkt zal worden door het inzetten van meer duurzame transportmiddelen. Ook hier is de haven, onder meer dankzij deze binnenvaartsluis, op voorbereid. In het najaar starten op de Linkeroever bovendien de werken voor de tweede sluis, waardoor Antwerpen haar maritieme troeven nog verder zal kunnen uitspelen”, stelde Crevits.