- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsGematigde stijging havengeld Rotterdam

Gematigde stijging havengeld Rotterdam

- Advertentie -

Delen

In 2017 stijgt het havengeld voor de binnenvaart in Rotterdam met de helft van het inflatiepercentage. Dit betekent zet met 0,3 procent omhoog gaan.

Ook de tarieven die bezoekende zeeschepen in Rotterdam betalen, stijgen volgend jaar slechts met 0,3 procent. Dit is conform de twee jaar geleden door Deltalinqs, VRC, VNPI en Havenbedrijf Rotterdam gemaakte afspraak over de ontwikkeling van de haventarieven.

De partijen spraken toen af om voor een periode van drie jaar de tarieven gematigd te laten stijgen met de helft van het inflatiepercentage en met een maximum van 1 procent per jaar. Daarnaast handhaaft het Havenbedrijf een aantal gerichte maatregelen om specifieke segmenten, zoals de transshipment van containers, te stimuleren.

 

Zeehavengeld

In de containersector zet het Havenbedrijf in op een toename van het aantal transshipment containers. Deze gaan, nadat ze per zeeschip zijn aangekomen, vanaf de terminal direct over zee verder naar een andere Europese haven. Het havengeld voor zo’n container is gemiddeld ongeveer € 8,-. De huidige korting van € 3,75 wordt in 2017 verhoogd tot € 5,00 per deepsea container. Voor feeder containers blijft de bestaande transshipment-korting van € 2,50 per container bestaan. Het Havenbedrijf wil zo de markt verleiden fors meer transshipmentlading via Rotterdam te verschepen.

 

Containerschepen

Daarbij wordt de extra stimulans voor containerschepen om per keer dat ze naar Europa komen Rotterdam twee keer aan te lopen gehandhaafd. Bij zo’n tweede bezoek door deepsea (intercontinentaal varende) containerschepen is het tarief 25 procent van het normale tarief. Dit stimuleert dat de allergrootste, zwaar beladen containerschepen bij aankomst in Noordwest-Europa eerst Rotterdam aandoen om een deel van hun lading te lossen, dan in enkele andere havens afmeren en voor vertrek naar (veelal) Azië nog een keer naar Rotterdam komen om maximaal beladen Europa te verlaten.

 

Ruwe olie

Conform de twee jaar geleden met de VNPI gemaakte driejarige afspraak, blijft het tarief voor tankers met ruwe olie ook in 2017 1,5 procent achter bij de ‘algemene’ wijziging van het zeehavengeldtarief. Dit betekent dat het tarief per saldo 1,2 procent daalt. 2017 is het derde opeenvolgende jaar dat het tarief voor ruwe olie daalt.

 

ESI-korting

De bestaande korting voor schone schepen, de Environmental Ship Index (ESI), wordt voortgezet. Schepen die op de index 31 punten scoren krijgen een korting van 10% op het scheepsdeel van het haventarief. Die korting wordt verdubbeld als schepen relatief weinig stikstof uitstoten. Hiervoor moet een schip volgens de ESI minimaal 31 punten scoren op het onderdeel NOx-uitstoot.

 

foto: Siebe Swart

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -